Jak vybrat kolo a jak ho připravit na sezonu

Kategorie, které jsou pro vás nejvhodnější

Pokud kolo teprve vybíráte, možná se potýkáte s celou řadou nejasností – nejspíš hlavně zvažujete, která kategorie bude pro vás nejvhodnější. „Rozmyslete si, kde a jak budete jezdit, a podle toho zvolte kategorii kola. Vybírat můžete z horských, neboli MTB, krosových, trekingových, silničních nebo městských. Nejoblíbenější jsou horská kola určena do terénu. Poradí si s kameny i kořeny, díky plášťům s terénním vzorkem zvládají dobře i mokro a bláto. O pohodlí se stará odpružená vidlice nebo dokonce i odpružená zadní stavba. Tato kola se dají bez problémů použít i na silnici, ale počítejte s tím, že tam budete pomalejší než cyklisté na silničních nebo trekingových kolech. Pokud milujete cyklistiku v přírodě, nemusíte pátrat dál,“ upozorňuje Karel Studnička ze specializované prodejny Ski a Bike Centrum Radotín.

Na silnice, zpevněné cesty či do lehčího terénu se pak hodí krosová kola, která kombinují vlastnosti silničních a horských kol a z MTB využívají předností odpružené vidlice. Je pro ně typické použití většího průměru kol a rychlejších převodů. Pláště jsou užší a mají jemnější vzorek. Se silnicemi a zpevněnými cestami si rozumí i trekingová kola, která ovšem nebývají osazena takovým množstvím příslušenství, jako jsou blatníky, nosiče či světla.

Renesance silničních kol a fenomén městských

Silniční kola jsou, jak už název napovídá, určena na silnici. „V terénu je nelze použít kvůli úzkým plášťům a jejich dalšímu osazení. Na silničky jsou to ale nejrychlejší kola a také nejlehčí. U nás zažívají novou renesanci a stále více cyklistů je používá jako hlavní kolo nebo jako doplněk k MTB. Stejnou kategorii kol používají závodníci v tradičních silničních tour,“ vysvětluje Lukáš Princ z portálu kola-radotin.cz

Boom ale slaví také městská kola. Ta jsou uzpůsobena pohybu po městských silnicích a chodnících. Počítají s tím, že na nich pojede člověk v civilním oblečení. Posed bývá vzpřímený a pohodlný. Kola jsou osazena nosiči, blatníky, toto příslušenství se dá i doplnit. Oblíbené jsou v této kategorii (nejenom u žen) tzv. sukňové rámy, které vám umožní snadné nasednutí a sesednutí z kola díky absenci horní rámové trubky.

Rozdíly dámských a pánských kol

Neliší se jen barvou rámu, ale především konstrukčními rozdíly. Počítají s menší výškou postavy a jinou délkou končetin. Pravidelně jsou u dámských kol k dispozici menší velikosti rámů. Na kolech se používají užší řídítka, dámská sedla, kratší kliky, brzdové páky a najdou se i další rozdíly. Pro většinu žen jsou lepší volbou než pánská/unisex kola.

6 rad, jak připravit kolo na sezonu:

Pokud už kolo svých snů máte, nezapomeňte ho pečlivě připravit, aby čas strávený v sedle nakonec nepřinesl více nepříjemností než radostí. Pokud váš stroj nevykazuje závažnější závady, které by vyžadovaly pozornost specializovaného servisu, zvládnete to jistě sami.

  • Zkontrolujte stav řetězu a přesvědčte se, zda není nutná jeho výměna. Postupně dochází k jeho vytahování a poškozování převodníků a pastorků. Řetěz je nutné přeměřit speciální měrkou, kterou zakoupíte v kterémkoli cyklistickém obchodě, kde by vám ho také měli na požádání přeměřit. „Jestliže je jeho délka v pořádku, důkladně jej vyčistíme. K tomu použijeme hadr, ti pečlivější mohou řetěz pro ještě důkladnější vyčištění i sundat, či použít speciální pračku na řetěz, kterou lze zakoupit v jakémkoliv cyklistickém obchodě. S řetězem vyčistíme i kazetu a převodníky za pomoci speciálního kartáče nebo starého zubního kartáčku,“ říká Karel Studnička ze specializované cykloprodejny Ski a Bike Centrum Radotín. Po uschnutí je nutné řetěz namazat speciálním mazadlem, na němž neulpívají nečistoty. Ideální je pořídit mazadlo v lahvičce s kapátkem a nanést je rovnoměrně po celém řetězu. Na rozdíl od spreje tu nehrozí nebezpečí, že „namažeme“ brzdné destičky, což snižuje brzdný účinek. Necháme zaschnout a pak řetěz otřeme. Příliš mnoho maziva by způsobilo ulpívání nečistot na řetězu.
  • Brzdy brzdí? „Zkontrolujeme, zda brzda nemá příliš dlouhý krok páky. Měla by zabírat už v první polovině své dráhy. Pokud tomu tak není, u mechanických brzd dotáhneme lanko, u hydraulických bude třeba dát brzdy odvzdušnit do servisu,“ doporučuje Lukáš Princ z cyklistického portálu kola-radotin.cz „U čelisťových brzd zkontrolujeme míru opotřebení brzdových špalíků. Orientujeme se podle linky vyznačené na špalíku, případně dle kanálků na jeho plošce, které musí být dobře patrné. Pokud tomu tak není, špalíky vyměníme. Rovněž se přesvědčíme, že dosedají k ráfku celou svojí plochou. U kotoučových brzd zkontrolujeme sílu brzdné směsi na kovové části destiček. Příliš slabá vrstva může špatně fungovat zejména ve vlhkých podmínkách. A důležitá je také čistota brzd. Proto rozpojíme brzdové čelisti a styčné plochy brzdových špalíků i boky ráfků zbavíme nečistot.“
  • Vidlice a tlumič vyčistěte a namažte. Otřeme kluzné plochy suchým hadříkem od nečistot a pryžové těsnění promažeme silikonovým olejem. Poté tlumicí jednotky párkrát propružíme a nakonec otřeme přebytky oleje. U vzduchových vidlic a tlumičů zkontrolujeme tlak a v případě potřeby dofoukneme na potřebnou hodnotu dle naší hmotnosti.
  • Zkontrolujte stav plášťů a správný tlak pneumatik. Mají-li pláště trhliny nebo viditelně sjetý vzorek (zejména u horských a trekingových kol), raději je vyměníme. Správnou hodnotu tlaku pneumatik najdeme na boku pláště. Orientačně lze říci, že horské kolo pro zpevněné cesty hustíme na 3–3,5 baru, v náročném terénu na 2–2,5 baru. Krosová a trekingová kola hustíme na 4–5 barů a „silničky“ na 6–9 barů v případě plášťů a 10–12 barů v případě galusek.
  • Olejem či řídkou vazelínou namažte všechna lanka a bovdeny. Suchá lanka mohou vést k tuhému kroku brzdy. U bovdenů lanko samozřejmě před mazáním vytáhneme.
  • Dotáhněte pedály a šrouby. Není třeba je dotahovat příliš silně, stačí citlivé dotažení za pomoci klíče. Poté projdeme celé kolo a dotáhneme všechny šrouby.