Koprodukční televizní a filmový projekt představí světu slavnou Elišku Junkovou

„Chceme ve spolupráci s dalšími koproducenty vytvořit kvalitní televizní sérii (4×90 minut), která obstojí v mezinárodní konkurenci a zapíše se do paměti diváků. Tato látka nabízí úžasné možnosti. Příběh Elišky Junkové určovaly láska, vášeň a odhodlání, dramatických a strhujících momentů je zde víc než jinde,“ vysvětluje producent Zdeněk Skaunic. „V dvacátých letech, kdy byla Eliška Junková jako závodnice na vrcholu, se proti jezdcům-romantikům čím dál víc prosazovala profesionální práce továrních týmů. Technický pokrok šel vpřed v prudkých skocích a sekundoval proměnám, jimiž procházela celá meziválečná Evropa. Nejen tedy osobnost Elišky Junkové, ale celé to prostředí a doba jsou fascinující. A pojítkem všeho je láska a vášeň k silným motorům, které na jedné straně přinášejí radost a vzrušení, na druhé smrt.“

Životní příběh Elišky Junkové se odehrával v mnoha zemích Evropy a pojetí TV série tomu odpovídá. Produkce nyní jedná se zahraničními partnery především v Německu, Itálii a Francii, zemích, kde Eliška Junková zanechala nejvýraznější stopu. Počítá se s natáčením i v zahraničí a účastí zahraničních herců. V TV sérii se objeví velké množství dobových automobilů. „Počítáme s jejich zápůjčkami, v některých případech však také s úpravami a výrobou replik dobových automobilů,“ říká Zdeněk Skaunic.

Autentické repliky

Repliky vozů Bugatti vznikají v dílně dlouholetého sběratele, znalce těchto strojů a partnera projektu Ladislava Samohýla. „Nepůjde o běžné pronájmy historických vozů daného období od majitelů veteránů,“ říká producent. „Jde nám o to, aby třeba v ´našem´ závodě Targa Florio ročník 1928, který byl největším závodem Elišky Junkové, startovaly vozy značek a typů, jaké tehdy na Sicílii skutečně jely.“

Zrající osobnost Elišky Junkové

„Při psaní scénáře jsem si Elišku Junkovou hodně zamiloval,“ říká autor Pavel Kosatík. „Líbí se mi, jak svým závoděním jako člověk zrála. Na začátku třeštiprdlo, které nemyslí na nic jiného než na to, jak porážet soupeře. Na konci žena, která pochopila, že za všechno, zvlášť za výhry, se platí… Takže to píšu hlavně jako příběh pro ženy. Aby svůj životní koncept mohly případně porovnávat s tím Eliščiným. Příběh rychlých aut, tj. ´příběh pro muže´, je to samozřejmě taky, ale až v druhé řadě.“

Podle Kosatíka atmosféra příběhu připomíná amerického Velkého Gatsbyho ve středoevropském podání. „Všichni žijí naplno ta svá zlatá dvacátá léta. Všichni jsou mladí a krásní. Hospodářskou krizi si nikdo neumí představit, jméno Hitler nikdo nezná. A všichni ti mladí báječní muži a ženy doufají, že to tak bude navždy. Přestože si smrt právě mezi závodníky vybírá mnohem častěji než jinde.“

Kromě studia písemných pramenů se členové týmu rozhodli přiblížit své hrdince i jinak. Vyzkoušeli si jízdu v „její“ bugatce i v dalších historických autech. Vydali se v jejích stopách po trase nejvýznamnějších závodů, kterých se zúčastnila, včetně legendární sicilské Targy Florio. „Uřídit těch 500 kilometrů se 7000 zatáčkami je peklo i v dnešním autě, vybaveném všemi možnými posilovači. Nechápu, jak to dokázala Eliška Junková s tvrdým řízením bugatky a se svýma dívčíma rukama,“ říká scenárista.

Seriálem to nekončí

Čtyřdílná TV série vypráví o životě a kariéře Elišky Junkové v letech 1920–1938. Zachytí hrdinku jako tu, která si podmanila mužský svět, aniž při tom slevila ze své ženskosti. Do tehdejších závodních prototypů oblékala sukni za všech okolností. O jejích vítězstvích rozhodovala nikoli fyzická síla, ale inteligence, důmyslná taktická a strategická příprava.

Zmíněná televizní série zdaleka není jediným produktem, který tým Zdeňka Skaunice o Elišce Junkové chystá. Na podzim 2020 vstoupí do kin dlouhometrážní dokumentární film, na který naváže mezinárodní putovní výstava přibližující osobnost Elišky Junkové i velké automobilové závody její doby.