Prostřídejte dětem vánoční lenošení zábavným pohybem

„Není nutné, aby děti cvičily každý den – ostatně ani dospělí se většinou ke každodennímu cvičení nedostanou. Nicméně je vhodné, aby měly každý den nějakou pohybovou aktivitu. Může to být rychlá chůze, jízda na kole, na koloběžce, dovádění na hřišti nebo právě domácí cvičení. Do pravidelného každodenního cvičení bych však děti rozhodně nenutila, spíš bych volila v průběhu týdne kombinaci pohybových aktivit venku a doma,“ radí Kristýna Přibylová ze speciálních dětských tělocvičen Monkey´s Gym.

Cvičme společně

V domácím prostředí jsou vhodné aktivity s velkým míčem, overballem, balanční podložkou, obručí nebo se švihadlem. Jedná se o finančně dostupné pomůcky, s nimiž je ovšem cvičení mnohem zábavnější. Určitě je vhodné procvičovat břišní a zádové svaly, které podporují správné držení těla, a jsou většinou při venkovních aktivitách na rozdíl od nohou opomíjené. Přínosem jsou i balanční cvičení, která dětem zlepšují celkovou motoriku. Úplně nejlepší je zacvičit si společně s nimi. Pro děti je to motivace, společné cvičení s rodičem totiž berou jako zábavu, ale také jako vzájemné porovnávání dovedností.

Žabák, čáp i hula-hula

„Rodičům doporučuji vyzkoušet u dětí více aktivit a pak zůstat u těch, které je budou nejvíce bavit. Vhodnými cviky jsou třeba „jízda na kole“ (vleže na podložce s dětmi simulujeme jízdu na kole), skoky přes švihadlo, které lze různě kombinovat, anebo cviky na overballu – pohupování se vsedě, zvedání míče nohama vleže na zádech až za hlavu, nácvik trakaře vleže bříškem na overballu. Na balanční podložce lze vsedě procvičovat břišní svaly, dělat „žabáka“ nebo „čápa“, procvičovat stabilitu. Obruč můžete použít pro protahování, proskakování, točení na ruce nebo nácvik „hula-hula“ – točení obručí v úrovni bříška. U školáků je dobré na začátek zařadit rychlejší aktivitu pro prohřátí svalů – třeba skoky přes švihadlo – a na závěr krátké protažení. V hlavní části pak můžete přidat klasické dřepy, sedy-lehy nebo dětské kliky,“ doporučuje Kristýna Přibylová.

Tělocvična v obýváku

Pro cvičení se hodí jakákoli běžná místnost, kde je dostatek prostoru. Většinu cviků je možné provádět třeba v obývacím nebo dětském pokoji. Důležité je místnost předem (i po cvičení) dobře vyvětrat. A jelikož cvičení by mělo být do budoucna pravidelnou aktivitou, je dobré děti zvykat na to, že i vhodné oblečení je součástí správných návyků. Tedy žádné pyžamo ani džíny. Úplně postačí obvyklé domácí oblečení, které nikde neškrtí – kraťasy nebo tepláky a tričko s krátkým rukávem. Dle druhu aktivity lze cvičit buď bosky, nebo pořiďte dětem vhodné sportovní obutí do místnosti, které má podrážky, jež nezanechávají šmouhy.

Kdy a jak dlouho cvičit

Délka cvičení i frekvence opakování závisí na věku dítěte. U předškoláků postačí 10 minut několikrát týdně, u školáků 20–30 minut v rámci jednoho bloku. Postupně jim pak můžete zvyšovat obtížnost i prodlužovat čas cvičení. „Vhodnou dobu zvolte podle režimu dítěte. Ráno bývá poměrně velký shon a na cvičení tak není potřebný klid. Podle mých zkušeností je nejlepší zařadit pohybovou aktivitu po příchodu ze školy, kdy se dítě po hodinách prosezených v lavici pořádně rozhýbe. Nebo jím vyplnit přestávku mezi plněním domácích úkolů – ratolest si tak odpočine a cvičení se pro něj stane vítaným zpestřením. Večerní dobu před spaním nedoporučuji – děti už bývají unavené a potřebují strávit poslední hodinu až dvě klidnými aktivitami, aby pak přirozeně přešly ke spánku,“ dělí se o své zkušenosti cvičitelka, která je sama maminkou tří dětí.