Společné tvoření podle odborníků rozvíjí schopnosti dětí i rodičů

„Společné tvoření rodičů a dětí je skvělý způsob, jak si užít společných chvil bez toho, aby byl každý vnořen do svého virtuálního světa ve vlastním mobilu. Děti navíc tvoří s obrovskou lehkostí. Nemají zábrany, prostě se pustí do díla a pod rukama jim vznikají fascinující kombinace. Dospělí většinou dlouho váhají, jaké barvy použít, jak vzory zkombinovat. Při našich kurzech často pozoruji, že děti svou nápaditostí dospělé tak inspirují, že začnou vyrábět podle jejich návrhů – zkrátka se po nich „opičí“,“ směje se Martina Linková z portálu Aladine.cz, který je zaměřený na rozvíjení tvůrčích schopností dětí i dospělých.

Kouzlo synergie

Rodiče s dětmi většinou přicházejí do kurzů společného tvoření hlavně s tím, že si chtějí něco vyrobit. Vidí před sebou konkrétní cíl – třeba tričko nebo jiný výrobek, který si odnesou po třech hodinách domů. V průběhu kurzu je ale často příjemně překvapí, jaká je to zábava a jaká tu vládne atmosféra. „Kolektivní tvoření vede ke společnému prožitku, kdy každý přispěje něčím jedinečným, kdy nás vlastní děti překvapí a inspirují, kdy prožíváme to okřídlené, že „cesta je stejně důležitá jako cíl“. A nastávají ty krásně jiskřivé okamžiky, kdy vnímáme přítomnost ostatních, smějeme se maličkostem, které přináší situace, a zažíváme pověstnou synergii,“ říká Martina Linková.

Kočka už může létat

Dospělí, kteří původně přišli do kurzu kvůli svým dětem, si prý také pochvalují, jak si odpočinuli a „vyčistili si“ hlavu. Často se spolu s dětmi radí, co se k čemu hodí a co dalšího vymyslí. Společně prožívají okamžiky absolutního soustředění, a i když každý pracuje na svém tričku atd., všichni se vzájemně inspirují a obohacují. Martina Linková vidí i velký posun v komunikaci rodičů. „Před pár lety by rodiče rozčilovalo, že letadlo je na stromě a kočka třeba letí. Trvali by na tom, aby věci byly podle pravidel, aby děti malovaly a tvořily podle reality. Dnes ale jejich fantazii mnohem více respektují, mají větší nadhled, berou jejich nápady s humorem. Naopak mám zkušenost, že teď dospěláci rádi zkoušejí nové věci a nezvyklé kombinace, a často se musíme při kurzech s rodiči smát, že „vykrádáme“ vlastní děti. Ať už se jedná o motivy na trička, nebo na přáníčka i do deníčků.“

Razítka „zachrání“ i netalentované rodiče

A které pomůcky bychom si měli opatřit, pokud chceme tvořit s dětmi doma? Pro nejmladší si určitě opatřete baby razítka a vodní štětec. Tady se otevírá obrovské pole pro vzájemnou interakci. Dítě na papíře samo vykouzlí obrázek, který už třeba umí pojmenovat, nebo se to společně s rodičem naučí. Obrázky obsahují detaily, i ty se dají pojmenovat, rodič může bez toho, aby uměl kreslit, s dítětem malovat jednoduché obrázky. Je to stejné, jako když si společně prohlížíte obrázkovou knížku – akorát že ten složitý obrázek plný detailů (třeba obrázky z farmy) – si spolu s dítětem vytvoříte sami. Záhy pak zjistíte, že si takhle spolu dokážete hrát i dlouhé desítky minut.

Dětem stačí první impulz

Pro předškoláky a mladší školáky rozhodně opatřete příběhová razítka. Jejich grafika je postavená na ději. Nemusíte s dětmi razítkovat dlouhé hodiny. Stačí, když si spolu razítka vyskládáte a začnete si o nich povídat. Udělejte první obrázek – a najděte k němu další. Dětem stačí jen pár vašich otázek, aby se jejich fantazie rozjela naplno. Určitě velmi ocení, když budete tvořit společně, vymýšlet si detaily, dějové zápletky, kombinovat neobvyklé i obvyklé, dokreslovat, vybarvovat. Velmi rády vám budou vyprávět své příběhy a vy nejspíš jen budete žasnout nad jejich fantazií a postřehy.