Sportujete v normální podprsence? „Neničte“ si prsa a sáhněte po sportovní podprsence!

Vážně to není jedno

A nestačila by vám klasická podprsenka, která vám “jakž takž” sedí? Rozhodně nestačila! Náročná fyzická aktivita dává poprsí zabrat a běžná podprsenka tomu není přizpůsobena. Při běhu se poprsí vychyluje o cca 8 – 15 cm (podle váhy a velikosti) a bez dostatečné opory dochází k narušení měkkých tkání, což v konečném důsledku vede k poklesu. Jinými slovy – sportovní podprsenka se postará o to, aby vás prsa nebolela a nebyla vytahaná.

Velikost a materiál

Naprosto zásadním kritériem výběru sportovní podprsenky je velikost, kterou dle statistik podceňuje téměř 80 % žen. Podprsenka musí sedět jako „zadek na hrnec“ – nesmí vás nikde řezat, táhnout či škrtit. Na druhou stranu by však neměla být příliš volná. Špatná velikost podprsenky se projeví bolestmi krční páteře, hlavy a ramen.

Co se týče materiálu, při sportování vám přijdou vhod moderní funkční tkaniny. Nemusíte se však bát ani prověřených tkanin – velmi dobrému jménu se těší například podprsenka Calvin Klein z kombinace bavlny, modalu a elastanu. Je bez kostic, má překřížená a dostatečně široká ramínka a košíčky vyztužené jemnou vycpávkou. 

Vyberte si správný typ

Sortiment sportovních podprsenek se dělí na několik základních skupin. Jednotlivé typy poskytují nízkou, střední a vysokou oporu.

Pro majitelky menšího poprsí a na méně náročné fyzické aktivity jsou ideální podprsenky s nízkou oporou. Pořizují si je ženy, které cvičí jógu, pilates a jiné klidnější techniky nebo lehčí sporty.

Na běh, kruhový trénink či aerobik jsou vhodné podprsenky se střední oporou.

Profesionální sportovkyně, které hrají např. volejbal či tenis, případně provozují extrémní sporty, by měly volit podprsenku s vysokou oporou.

Podle odborníků by však po podprsence se střední nebo vyšší oporou měly sáhnout i ženy s větším poprsím i v případě méně náročných fyzických aktivit. 

Jak zjistíte, že vám sportovní podprsenka sedla?

Jestli vám vybraná podprsenka sedí, nebo ne, zjistíte velmi snadno pomocí několika cviků:

Zda jsou vám akorát košíčky, zjistíte předklonem nebo výskokem z dřepu. Při výskoku či dopadu by se prsa neměla příliš pohybovat – pokud ano, koupila jste si moc velké košíčky. Malé košíčky zase poznáte tak, že poprsí nadměrně svírají.

Zda má podprsenka správný obvod, zjistíte zdvihem rukou nad hlavu a rotací do strany. Jestliže se vám bude při rotaci pohybovat podél trupu, měla byste zvolit jinou velikost. To samé platí i v případě, kdy se při zdvihu rukou podprsenka pohne.

Pozor si dejte také na ramínka – ta by v žádném případě neměla sklouzávat ani odstávat, ale ani vás dřít, tlačit nebo se dokonce zarývat.