Jak je to s náhradou za zrušenou kulturní či sportovní akci nebo studijní kurz

V důsledku současné mimořádné situace spojené s pandemií virové choroby Covid-19 došlo ze strany státu ke zrušení všech veřejných akcí, zákazu poskytování řady služeb, omezení pohybu osob a v neposlední řadě ke zrušení velkého množství nejrůznějších kulturních, sportovních a jiných událostí. S tím jsou spojeny i otázky, kdy může spotřebitel požadovat vrácení vstupného či kurzovného. „Obecně podle zákona platí, že spotřebitel má vždy právo žádat o vrácení peněz, když se akce či kurz neuskuteční, protože jinak by se jednalo o bezdůvodné obohacení na straně pořadatele. Spotřebitel by dokonce mohl chtít i zaplacení úroků z prodlení, jestliže podnikatel s vrácením peněz otálí,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Spotřebitel nemůže po pořadateli požadovat náhradu škody

Vedle práva na vrácení peněz za neuskutečněnou akci už ovšem další práva spotřebiteli nevznikají. K neplnění ze strany pořadatele akce nedošlo z jeho vůle ani kvůli porušení jeho povinností, nýbrž v důsledku opatření souvisejících se současnou pandemií, kterou lze zahrnout pod takzvanou vyšší moc. To jsou mimořádné a nepředvídatelné překážky, které vznikly nezávisle na vůli pořadatele akce. Spotřebitel tak například nemůže po pořadateli požadovat náhradu škody, která mu se zrušenou akcí vznikla.

Pořadatel může spotřebiteli navrhnout i náhradní plnění

Pořadatel akce může spotřebiteli navrhnout vedle finančního narovnání i náhradní plnění. Například za neuskutečněné kurzy cizího jazyka v měsících březnu a dubnu nabídne uskutečnění kurzů v jiných měsících v druhé polovině roku nebo neuskutečněný seminář může být změněn na videokurz či online seminář v jiném blízkém termínu. V tomto případě je na spotřebiteli, zda nabídku přijme, nebo bude požadovat vrácení peněz za neposkytnuté služby. O dohodě o náhradním plnění je vždy lepší si nechat vystavit písemné potvrzení nebo si pořídit jiný důkaz, kterým lze v budoucnosti nárok prokázat.

Dohoda je nejlepší řešení

Spotřebitelská organizace dTest v této době apeluje na slušnost a férovost spotřebitelů i podnikatelů. „Obě strany mohou být totiž postiženy současnou mimořádnou situací – jak spotřebitel, tak i podnikatel mohou pociťovat nedostatek peněz, který může být krajně obtížný či v některých případech i likvidační. Každá dohoda, která vyřeší oběma stranám jejich aktuální problematickou situaci, je výhodnější než nekomunikace nebo tvrdé hájení svých práv,“ uzavírá Eduarda Hekšová.