Jak vybrat čelovku na běhání v šeru

Ať už běháte ve městě, v parku nebo v přírodě, bez světla se při večerním běhu neobejdete. Jeho dostatečně výkonný zdroj totiž zajistí vaši dobrou orientaci v prostoru, ve kterém se pohybujete, i možnost včasné reakce na případné překážky, změny směru a terénu.

Bedlivě sledujte světelný tok

Nejčastěji je světlo u čelovek charakterizováno parametrem světelný tok v jednotce jeden lumen (lm). „Světelný tok či také světelný výkon nám přímo říká, jak moc bude zdroj svítit. Pro lepší představu o tom, v jakých hodnotách se pohybujeme, uveďme příklad světelného toku u běžných wolframových žárovek: 40W žárovka má světelný výkon 400 lm, 60W žárovka je už na výkonu 700 lm. Vhodná běžecká čelovka by měla mít výkon alespoň 100 lm,“ upozorňuje specialista na běhání Vít Hruška z outdoorového portálu www.4camping.cz.

Reálný výsledek, tedy kvalitu osvětlení, však ovlivňuje i možnost regulace světelného toku. Ta probíhá automaticky uvnitř přístroje za pomoci mikročipu a jejím výsledkem je stálý světelný tok po celou délku životnosti baterie. „Zvláště levnějším, tzv. no name čelovkám, z obchoďáků taková funkce chybí. A i když výrobce uvádí stejný výkon jako u renomovaných značek, již po pár minutách používání se projeví – tím, jak se snižuje kapacita baterie, se postupně snižuje světelný tok a tím se snižuje i viditelnost,“ varuje Vít Hruška.

Nepodceňujte regulaci šířky světelného kužele a červené světlo

Šíře světelného kužele určuje, jaký prostor jste kolem sebe schopni osvítit, jak moc se světlo rozptyluje do okolí. Čím užší kužel světla budete mít, tím dál dosvítíte, ale světlo bude mnohem ostřejší a zvláště u více výkonných čelovek může být až nepříjemné. Naopak široký kužel vám sice poskytne větší přehled nejen o terénu před vámi, ale i prostoru kolem vás. Někdy je však takto rozptýlené světlo nedostatečné včasnou reakcí na změnu terénu při běhu.

Některé přístroje jsou vybaveny kromě standardních led diod i červeným světlem. Jeho výhodou je to, že neoslňuje a nepůsobí ostré světelné odrazy od lesklých a hladkých ploch (led, sníh, sklo, voda). Uvítáte ho, pokud běháte s více lidmi a nechcete je oslnit. Červené světlo poslouží i v mlze. Pokud chcete svoji viditelnost v mlze zvýšit ještě více, změňte uchycení čelovky. Sejměte ji z hlavy a připněte ji na pás či hrudní přezku. Světlo tolik nenasvítí jemné kapičky před vašima očima a vy uvidíte o poznání lépe a dál.

Aby vás netrápilo napájení a výdrž baterií

Toto je zcela stěžejní parametr. „Bez energie vám čelovka svítit nebude. Bohužel jsou mezi údaji výrobců obrovské rozdíly. U levných no name produktů jsou často uváděné hodnoty, které říkají, jak dlouho to trvá, než čelovka úplně zhasne, ale nezohledňují vůbec fakt, že už daleko dříve je viditelnost z důvodu sníženého výkonu čelovky (vybitá baterie) tak nízká, že je přístroj fakticky nepoužitelný. Renomovaní výrobci většinou uvádějí hodnoty reflektující skutečnou užitnou dobu čelovky, tedy čas, po který bude její světlo tak silné, že vám ještě poskytne dostatečný přehled o okolním terénu,” podotýká Vít Hruška.

A pozor! Typ zvoleného napájení je závislý především na míře a způsobu užívání. Na běžné užívání vám skvěle postačí čelovky s bateriemi AA nebo AAA. Tento typ napájení je nejrozšířenější, a proto jsou také baterie snadno dostupné. Pro nejlepší poměr cena/výkon, respektive hmotnost/kapacita, je nejlepší volbou čelovka napájená Li-Ion akumulátory 18650. Tyto akumulátory téměř netrpí „samovybíjením“, mají dlouhou životnost, ale dají se obtížněji sehnat, musíte mít speciální nabíječku a také jsou méně odolné v mrazu.

Komfort je také důležitý

Někdo je na pohodlí náročnější, někdo méně, ale když vás z čelovky bolí hlava, něco není v pořádku. „Pro běžce je velmi podstatné, aby čelovka perfektně držela na svém místě, neměla při běhu tendenci nadskakovat nebo se sesouvat do čela atd. Čím lehčí a menší čelovka, tím lépe. Pokud chcete výkonnou a přitom kompaktní čelovku s dobrým rozložením hmotnosti a těžiště, doporučujeme vybrat přístroj s akumulátorem umístěným vzadu na hlavě. Nevýhodou však pro někoho může být o trošku vyšší váha než u čelovky s napájením v těle. Osobně dáváme přednost pásku před gumičkou nebo šňůrkou, protože zvláště při delším běhání má taková čelovka tendenci se zařezávat. Opět je to ale vykoupeno trochu vyšší váhou,“ dodává Jaroslav Skalka z Výstavy stanů a vybavení do přírody.