Nakupování v supermarketech a reklamní akce v době

Supermarkety jsou nastaveny tak, aby nakupujícího nalákaly svými zvýhodněnými nabídkami a reklamními akcemi (v našem případě se zaměříme na reklamní akce na potraviny), což znamená spoustu neplánovaných nákupů. Ze supermarketu tedy většina z nás odchází s větším množstvím potravin, než jsme si původně plánovali.

Jak na nás působí reklama?

Šedesát až sedmdesát procent toho, co skončí v nákupním košíku, bývá neplánované. Reklama a slevy působí na naše vnímaní potravin dokonale a zisk z neplánovaných nákupů je velký. Vědci vyzkoušeli test na bochníku chleba. V nejmenovaném supermarketu umístili do dvou košů totožný druh chleba. Před jeden koš umístili štítek s názvem „pšeničný chléb“, před druhý koš umístili štítek s názvem „čerstvě upečený, domácí chléb za zvýhodněnou cenu“ (cena obou chlebů byla stejná). Výsledkem tohoto testu bylo zjištění, že 81 % nakupujících odebíralo chléb z druhého koše a pouhých 19 % nakupujících odebíralo chléb z prvního koše. Je tedy zřejmé, jakým způsobem na nás působí reklamní akce v supermarketech a jakým způsobem mohou ovlivnit to, co si kupujeme a tedy i zařazujeme do svého stravování.

Dejme si tedy pozor alespoň na nejčastější reklamní finty:

  • popis štítků, jako je čerstvě upečený, přirozený, domácí a zdravý – takto označené produkty se jeví atraktivnější, zdraví prospěšnější a proto většinou končí v našem potravinovém košíku, totéž platí s menu restaurací, kdy je mnohem lákavější nabídka – do zlatova propečené bio mořské rybí podkovičky než dnešní ryba,
  • tučné potraviny se sníženým procentem tuku (např. jogurt má o 20 % tuku méně) – kdy výrobci potravin vyjmou tuk, ale obecně přidávají více dalšího cukru, takže má ve výsledku potravina menší množství tuku, nepřesnou chuťovou stopu, ale podobné množství kalorií, někdy i větší. Proto je mnohdy výhodnější řešení koupit si tučnou potravinu s původním množstvím tuku, avšak zkonzumovat z ní jen polovinu. Tak je zachována pravá chuťová stopa a kalorický příjem do organismu je nižší.