Také jste už ochutnali Skyr - mléčný zázrak z Islandu?

Traduje se, že před více než 1100 lety přivezli SKYR na Island Vikingové. V průběhu staletí si ostrované tuto delikatesu velmi oblíbili. Ujala se v místní kuchyni a zmínky o ní jsou dokonce dochovány i v nejstarších islandských eposech. Podle známé etnoložky a kulinární historičky Hallgerður Gísladóttir byla receptura mimo Island zcela zapomenuta, a až na konci 20. století začal SKYR znovuobjevovat své fanoušky po celém severu Evropy či v Americe. U nás, konkrétně v Bohušovické mlékárně, se SKYR vyrábí z čerstvého českého mléka s použitím speciálních mléčných kultur.

Žij zdravě – žij SKYR

Mléčný skyr s hedvábnou strukturou je pro svoji jemně mléčnou kyselost a zbytkový nádech sladkosti ideální svačinou v souladu se zdravým životním stylem. Kromě téměř nulového procenta tuku a vysokého podílu proteinu obsahuje SKYR vápník a vitamin D, tedy složky, jsou potřebné pro naše kosti a správné fungování imunitního systému.

Skyr je vhodný jako snídaně či svačina, neochucená varianta je ve světě oblíbenou ingrediencí zdravých receptů od pečení až po omáčky k masu. Vedle neochucené varianty natur nabízí Bohušovická mlékárna na českém trhu i ovocné příchutě jahoda, brusinka, broskev s meruňkou a dvě novinky s příchutí malina a borůvka se sníženým obsahem cukru. Můžete si tedy vybrat svoji oblíbenou ovocnou variaci nebo experimentovat: použít například skyr bez ochucení se semínky a medem ke snídani, jako dip s česnekem a solí, případně si připravit osvěžující zdravý nápoj. Kulinářské fantazii se meze nekladou.

Skyr je díky bohatému obsahu proteinu a minimální obsah tuku vhodný při redukčních dietách, zvyšování kondice, svalové hmoty a celkovém zlepšení životního stylu. Skyr „dává mužům sílu a ženám krásu“.

Jak zařadit skyr do jídelníčku?

V současné době se setkáváme s různými výživovými trendy, některé z nich jsou značně vyhraněné a lidé, kteří jim slepě věří, se dostávají do situací, kdy se jídlem zbytečně frustrují. Vzhledem ke složitosti doby jako takové to přináší zbytečný stres. Přitom stačí jen umět si jídelníček správně vyvážit. Každé z denních jídel přitom nemusí být úplně perfektní.

Příklad? Skyr bychom měli mít vždy při ruce pro případy, kdy potřebujeme nutričně vybalancovat jídelníček. Jestliže víme, že jsme v daný den dali bílkovinám jen málo prostoru, stačí při následujícím jídle zařadit skyr. Stejně tak, jako kdybychom to – třeba v rámci oběda – přehnali s tuky a potřebovali udržet celodenní tukovou bilanci ve zdravém rozmezí. Odpolední svačina nebo večeře na bázi skyr „škody” napraví.

Z nutričního hlediska bývá doporučováno jíst skyr přírodní. Ten se nejvíce hodí ke zvýšení obsahu bílkovin do snídaňových obilných kaší, lívanců, palačinek nebo koláčů. Může zlepšit výživové hodnoty ovocných smoothies, tiramisu nebo parfait. Méně známé, ale nedocenitelné je jeho využití při přípravě bylinkových dipů k čerstvé zelenině, přimíchání do bramborové kaše, omelet, ale také při pečení chleba.