Nejlepší prevence dětských zimních úrazů? Helma a pravidelné cvičení!

Podle statistik dochází během zimních měsíců asi k 20 % dětských úrazů z celkového počtu za rok. Děti se zraní nejčastěji při pádech na zledovatělém povrchu, při bruslení nebo lyžování na sjezdovce. Zeptali jsme se odborníků, co je možné udělat pro to, abychom podobným nepříjemnostem dokázali aspoň zčásti předcházet, a naše děti si užily zimu v klidu a pohodě.

První jízdu společně a s helmou

„Základem je vždy vědět, kde se dítě nachází, co se chystá dělat za aktivitu, je třeba seznámit se s místem, kde ji bude provádět, popřípadě s kým a s jakým vybavením. Například než poprvé dovolíme mladšímu dítěti, aby si samo sjelo sjezdovku, měli bychom ji projet společně s ním a upozornit ho přitom na kritická místa. Děti je však nutné učit opatrnosti i při běžném pohybu po namrzlých chodnících, sáňkování a bobování. Zkrátka je důležité naučit je předvídat nebezpečí, aby se mu pak samy dokázaly vyhýbat. My na naši kliniku v tomto období přijímáme nejvíce pacientů s otřesem mozku a se zlomeninami. Náš typický pacient v zimních měsících je dvanáctiletý chlapec, který následkem pádu na kluzkém povrchu utrpěl zlomeninu dolního konce předloktí,“ říká přednosta kliniky dětské chirurgie, ortopedie a traumatologie Fakultní nemocnice Brno prof. MUDr. Ladislav Plánka, Ph.D., a zároveň apeluje na rodiče, aby děti hned při prvním seznamování se zimními sporty učili nosit bezpečnostní pomůcky. Podle jeho zkušeností by totiž ke spoustě zranění nedocházelo, nebo by mohla být méně závažná, kdyby děti nosily hlavně při lyžování a bruslení helmy a další chrániče.

Pravidelná pohybová aktivita = méně úrazů

„Bohužel stále je mnoho rodičů, kteří sice koupí dítěti perfektní lyže nebo brusle, ale na helmu a chrániče „zapomenou“. Proto se mi líbí heslo, které bývá vidět na švýcarských sjezdovkách a vybízí k nošení helem: Kdo má mozek, ten si ho chrání… Myslím si, že bychom ho měli zavést i u nás. Možná by se tím předešlo mnoha méně i více závažným poraněním, jako jsou otřesy mozku a podobně,“ říká Kristýna Přibylová z dětského pohybového centra Monkey´s Gym, které pořádá i kurzy zimního a in-line bruslení. Zároveň připomíná i často zmiňovanou spojitost mezi pravidelným cvičením dětí a menším výskytem úrazů. „Děti, které jsou zvyklé sportovat, jsou obratnější, proto u nich nedochází tak často k pádům. A pokud přece, padají šikovně. Velkou výhodu mají podle mého názoru třeba účastníci kurzů in-line i zimního bruslení, kde je nácvik pádů jednou ze základních technik,“ upozorňuje Kristýna Přibylová. Tento názor potvrzuje i prof. Ladislav Pánka: „Spojitost pravidelného cvičení s nižším výskytem úrazů je zřejmá. Děti, které jsou zvyklé se pravidelně pohybovat a sportovat, jsou určitě obratnější, dokážou vybalancovat různé rizikové situace a nepodléhají tak snadno pádům. Současně jsou většinou založením aktivní, takže i jejich svalově-kosterní systém je výkonný, silný a méně zranitelný. Spíše dodržují základy správné výživy a tím pádem mají i dostatečné zavápnění kostí, které zaručuje jejich pevnost.

Bezpečné desatero pro zimní sporty s dětmi:

  1. Helma tvoří s lyžemi nerozlučnou dvojici, bez ní se na sjezdovku nevyráží.
  2. Páteřák je ochrana na druhou – a to i při bobování nebo sáňkování.
  3. Při bruslení se vyplatí chrániče předloktí nebo aspoň pevné rukavice.
  4. Reflexní vestička se postará o lepší viditelnost malého sportovce na sjezdovce i na kluzišti.
  5. Především rychlí bruslaři s hokejkami by měli být vybaveni chrániči kolen.
  6. Než pustíte dítě samotné na sjezdovku, projeďte ji nejprve s ním a upozorněte jej na riziková místa.
  7. Učte děti opatrnosti při bruslení na přírodních vodních plochách a zvláště ty mladší sem nepouštějte bez dozoru.
  8. Nedovolte dětem jezdit mimo terén sjezdovky bez vašeho souhlasu.
  9. Dětská zimní obuv musí být pevná, zvýšená a opatřená neklouzavou podrážkou. Hodí se i nesmeky.
  10. Dodržování zásad správné výživy je důležité pro dostatečné zavápnění kostí, a tedy jejich pevnost.