Pohyb pomáhá dětem odbourávat stres ze školy

Rodič – nejlepší sparingpartner

Pokud dítě neprojevuje žádný valný zájem o sportovní aktivity, nechte ho, ať se dohodne s kamarádem, a na kroužek se přihlásí spolu. Ať už je to tancování, atletika či plavání, ve dvou se to vždycky lépe táhne. Anebo se staňte sparingpartnerem svého potomka vy sami a domluvte se, kdy spolu budete pravidelně chodit běhat nebo hrát badminton. A vůbec nevadí, pokud zatím ani jeden z vás danou pohybovou aktivitu neovládá. To, že se ji budete učit společně, totiž může být skvělým motivačním faktorem. A klidně si na prvních pár lekcí domluvte trenéra, ať vás neodradí případné neúspěchy hned při prvním pokusu. Dítěti tím navíc dáte najevo, že to myslíte opravdu vážně a jste ochotni investovat do společného sportování svůj čas, energii i peníze.

Na pohybu důsledně trvejte

S tím souhlasí i Kristýna Přibylová z tělocvičen Monkey´s Gym a přidává další tipy. Každopádně je dobré, aby rodič šel příkladem – sám si vzal kolo nebo kolečkové brusle a s dítětem vyrazil ven. Pokud si dítko neumí samo vybrat, pak je dobré sáhnout po aktivitě, která aktuálně u dětí „letí“, a které se věnují spolužáci. Pravděpodobnost, že u takové aktivity vytrvá, se tím určitě zvýší.

V každém případě je ale prý nutné na pohybu trvat i přes případný odpor dítěte, připravit se na to, že na tréninky třeba nebude chtít jít, a neustoupit. „Mám zkušenost s vlastním synem, který podobně čas od času bojkotuje trénink plavání nebo atletiky – vždy na něj nakonec jde a po tréninku líčí, jak byl nadšený z toho, co dělali, a jak je mu dobře. I u dětí fungují procesy v těle stejně jako u nás dospělých – pohybem se vyplaví hormony a účinně odbourá stres z celého dne." vysvětluje Kristýna Přibylová z tělocvičen Monkey's Gym.

Nepropásnout začátek

O kvalitní sportovní kurzy je stále větší zájem a jsou brzy obsazené. „Již několik let začínáme s dětmi pravidelný trénink koncem srpna. Nováčci nastupují v polovině září, ale do konce tohoto měsíce chceme mít všechny přihlášky uzavřené – pozdější dohlašování totiž narušuje chod kurzů. Pokud tedy mohu rodičům poradit, nenechávejte nic na poslední chvíli. A jestli ještě váháte, která aktivita by se pro vašeho potomka nejvíc hodila, věřte, že u kurzů, kde probíhá všeobecná sportovní příprava dětí, to není nijak důležité – tyto aktivity se budou dětem hodit do všech sportovních odvětví,“ upozorňuje Jana Boučková, která je jednou z organizátorek celorepublikového osvětového projektu Děti na startu, zaměřeného na rozvoj základních pohybových schopností dětí.

Tip navíc: Zkuste naplánovat aspoň jeden den v týdnu, kdy budete chodit s mladšími dětmi společně do školy pěšky, místo abyste jeli autem nebo MHD. Možná kvůli tomu budete muset posunout budík třeba o čtvrt hodiny dřív, ale určitě to stojí za to. A co teprve, když pojedete na kole! To už ale vyžaduje složitější logistiku dopravy…