10 zdravých potravin u vás doma

1) Brokolice

Obyčejná brokolice má až zázračné účinky. Pomáhá srdečním onemocněním, při problémech s prostatou i při cukrovce. Obsahuje také významné množství vitamínu C a B, beta-karotenu a kyseliny listové. Nabízí mnohé minerální látky – vápník, fosfor a draslík. Zajímavostí může být, že jedna středně velká brokolice obsahuje více než 100% doporučené denní dávky vitamínu C a téměř 200% vitamínu K, který je v našem těle nezbytný pro tvorbu důležitých proteinů.

2) Citróny

Nikoho nepřekvapí, že citron je přímo nabitý vitaminem C. Pokud tedy nemáte po ruce brokolici, sáhněte právě po něm. Z jediného jeho plodu totiž získáte množství vitaminu C i nad rámec denní dávky. Další látky obsažené v citronu také mohou významně zabraňovat tvorbě rakovinových buněk a působí v organismu protizánětlivě. Jeho konzumace je proto vhodná při všech virových a bakteriálních nákazách.

Tip: Dostaňte nejen z citronů veškerou cennou šťávu s pomocí odšťavňovačů a lisů od výrobce Gorenje.

3) Vlašské ořechy

Vlašské ořechy obsahují nejvíce omega 3 mastných kyselin ze všech ořechů vůbec. Obsahují také velké množství antioxidantů a chrání buňky před negativním vlivem volných radikálů. Vlašské ořechy jsou také velmi bohaté na fosfor a draslík, což prospívá kardiovaskulárnímu systému. Dále obsahují velké množství železa, hořčíku, vápníku, a především zinku a mědi na podporu kloubů a kostí.

4) Česnek

O česneku se často hovoří jako o přírodním antibiotiku a není to náhodou. Obsahuje totiž velké množství látky allinin, která v těle úspěšně ničí bakterie a viry. Česnek také snižuje v těle hladinu škodlivého cholesterolu a chrání před nemocemi, jako jsou opary, plísně, či kornatění cév. Česnek je dále bohatý na řadu dalších vitamínů, dokonce i vápník a jód. Má pozitivní účinky také na trávení, ničí parazity ve střevech a dále prospívá srdci.

5) Špenát

Špenát obsahuje hned dva významné antioxidanty posilující imunitní systém – lutein a zeaxantin. Také obsahuje velké množství kyseliny listové a některé antioxidanty, které mají velmi pozitivní dopad na kvalitu zraku. Špenát je také považován za nejlepší zeleninu, kterou lze jíst jako prevenci proti rakovině a významně napomáhá v boji proti depresím.

Tip: Nejen špenát, ale i prostředí v kterém se pohybujete má pozitivní vliv na vaši náladu. Vyměňte proto vaši starou kuchyni za novou moderní designovou kuchyni od výrobce Gorenje.

6) Avokádo

Avokádo je výborným zdrojem zdravých tuků, které přispívají ke snižování hladiny cholesterolu. Je bohatým zdrojem minerálních látek –  např. mědi, magnezia a fosforu, ale také vitaminů C, E, K, H a B. Dužina avokáda také obsahuje kyselinu palmitovou a olejovou, které se považují mezi ty nejkvalitnější tuky vůbec. Jedno avokádo obsahuje z poloviny vlákninu a ze 40 % kyselinu listovou, která snižuje riziko srdečního onemocnění.

7) Cibule

Cibule obsahuje vysoké množství vitamínu B, E, C a také kvalitní karoteny. Z minerálů také železo, síru, fosfor, hořčík, vápník, zinek, měď a jód. Díky tomuto bohatému složení pomáhá při nachlazení a zánětech dutin a má také silné antibiotické účinky. Cibule dále pomáhá trávení a pomáhá snižování škodlivého cholesterolu.

8) Zázvor

Typicky intenzivní vůni dodávají zázvoru prospěšné esenciální oleje. Kromě nich má však v sobě také celou řadu vitamínů, například vitamín A, B1, B2, C, E, a také minerálních látek – sodík, hořčík, fosfor, draslík, vápník, železo. Jednou ze stovek látek prospěšných pro naše zdraví obsažených v zázvoru je gingerol. Ten aktivuje cévní systém, snižuje hladinu cholesterolu v krvi a je perfektním pomocníkem při nachlazení. V některých kulturách byl také považován za účinné afrodiziakum.

9) Losos

I přesto, že maso z lososa je velmi tučné, bývá často doporučováno při redukčních dietách. Neobsahuje totiž praktický žádné sacharidy, ale velké množství omega 3 mastných kyselin a užitečných bílkovin. Obsahuje také vitamíny A, B a D a je označován i jako prevence Alzheimerovy choroby, má tedy pozitivní vliv na váš mozek.

Tip: Nejzdravější příprava lososa je v páře, bez použití oleje.

10)Brambory

Pouze jedna středně velká brambora ukrývá cca 60 mg kyseliny listové. Kyselina listová je vitamínem ze skupiny B-komplex a je důležitá při krvetvorbě. Obsahuje také hodnotný vitamín A, který je důležitý při posilování imunitního systému a při boji s rakovinou. Oproti jiným přílohám, jako jsou těstoviny, případně rýže, jsou brambory velmi dietní a vhodné při hubnutí.