5 prohřešků, které mohou za zimní únavu

Nehýbete se

Nedostatek fyzické aktivity zvyšuje stres. Navíc pohyb nastartuje váš organismus, takže se budete cítit lépe nejen psychicky, ale i fyzicky. Pravidelnou aktivitou předejdete také chřipkám a migrénám. Pokud nemáte čas navštěvovat tělocvičny nebo fitness centra, bohatě postačí, pokud do svého dne zahrnete procházky, například vystupte cestou do práce o zastávku dříve, nebo nejezděte výtahem, ale choďte po schodech.

Málo a špatně spíte

„Protože po většinu zimních dní převažuje tma nad denním světlem, tělo je automaticky více unavené. Může se dokonce stát, že ani po probuzení, kvůli nedostatku světla, tělo zcela neukončí produkci melatoninu, což způsobuje, že jste během dne více v útlumu. To se většinou projevuje právě mírnou únavou a vyšší potřebou spánku,“ říká Jakub Šoufek z Johann Malle. Proto se v zimně nevyhýbejte slunečním paprskům a světlu, a naopak se jim vystavujte, kdykoliv je to možné. Nabijí vás potřebnou energií. „Nezapomínejte ani na pořádný odpočinek. Alespoň jeden den v pracovním týdnu vypněte večer všechny mobily a počítače, zapomeňte na chvíli na práci a dopřejte si alespoň 8 hodin plnohodnotného spánku,“ doplňuje odborník na zdravý spánek z Johann Malle.

Jíte méně ovoce a zeleniny

Příčinou věčné únavy je také nedostatek vitamínů. Přirozeně v zimních měsících omezujeme příjem ovoce a zeleniny. Automaticky máme potřebu se vydatněji stravovat a konzumovat především tepelně upravené potraviny. Což je ale chyba. Ve stresu pak také automaticky sáhnete po koblihách, dortíčcích či bonbonech, čímž své tělo dorazíte, protože si zvýšíte hladinu jednoduchých cukrů, která vzápětí opět rychle klesá, a vy se pak cítíte ještě hůř. Tyto kalorie navíc se pak ukládají do tukových zásob. Zařaďte proto i v zimě do jídelníčku raději více čerstvého ovoce a zeleniny.

Jste ve stresu a podléháte negativním myšlenkám

Krátké dny, zima a zachmuřené počasí náladě také nepřidají. Podvědomě máte kvůli krátkým dnům pocit, že nestíháte. Zkuste si vše naplánovat a pokud nestíháte a stres vás dostihne, smiřte se s ním, ale nepodléhejte mu. Nastavte si priority a těch se držte, co počká do zítra, odložte. Zbytečně se stresu neoddávejte. Omezte také cigarety, kávu a energetické drinky.

Nepijete

Víte kolik toho denně vypijete? Jednu skleničku vody? Postavte si na stůl v práci džbánek s vodou a donuťte se ho během dne vypít. Dostatečný přísun tekutin pomáhá tělu lépe fungovat. Pokud máte raději teplé nápoje, pak vsaďte na bylinkové čaje. „Bylinky jsou obecně v zimně prospěšné v jakékoliv formě. Pomáhají tělu se uvolnit, bránit se v chřipkovém období nebo ulevit od některých lehčích bolestí (např. migrény),“ uzavírá Jakub Šoufek z Johann Malle.