Cvičení v dětství se projeví lepší postavou a kondicí v dospělosti

„Děti, které se odmalička věnují pohybovým aktivitám, jsou prokazatelně „šikovnější“, dříve dosahují pohybových mezníků a nenásilnou, nebo chceme-li, automatizovanou formou si zvykají na pohyb jako takový. Tyto děti umí lépe padat, pohyb je jim přirozený a považují ho za normální součást života. Stejně jako třeba stravovací návyky, i pohybové návyky si pak s sebou nesou i do dospělosti, kdy jim pohyb přináší radost a samy ho aktivně vyhledávají,“ říká Kristýna Přibylová, která v Praze vede dětské tělocvičny Monkey´s Gym. S tím, že se rané cvičení u dětí pozitivně projevuje na kondici a pohybových schopnostech v dospívání a dospělém věku, souhlasí i fyzioterapeut Tomáš Rychnovský z Centra fyzioterapie na Barrandově. „Děti jsou pohybově zdatnější, svaly fungují přesně a drží správně kosti – tvar páteře, tvar nohou, stabilitu pánve apod. Prostě jejich svalový aparát je lépe nachystaný zvládat zátěž, která je kladena na tělo.“


Nikdy není pozdě začít

Máme tedy hendikep, pokud jsme neměli to štěstí a nevyrostli v rodině, kde by byl sport a pohyb vůbec pokládán za samozřejmou součástí života? Anebo můžeme tenhle „nedostatek“ ještě v dospělosti dohnat, třeba i za cenu tvrdého tréninku?

S pohybovými aktivitami lze začít v jakémkoli věku, a pokud nemáme za cíl stát se olympijskými vítězi, pak pozdější začátky zas tolik nevadí. O něco složitější je to samozřejmě tehdy, když dospělý člověk nemá cvičení zautomatizované, nenese si vůbec žádný vzor z dětství. Vlastní vůlí a pílí lze však tento zdánlivý hendikep určitě eliminovat. Zatímco v dětství nás většinou k aktivitám vedou rodiče, v dospělosti jsme již zodpovědní sami za sebe a stejně jako v jakékoli jiné oblasti života, i ve sportu máme možnost se sami rozhodnout, jakou cestou se vydáme.

Cesta za lepší postavou

A může mít sportování v dětství pozitivní vliv na vzhled postavy a její formování v dospělosti? Podle Tomáše Rychnovského určitě. „Cvičení je u obou pohlaví prostředek ke správné funkci svalů, respiračního systému, imunitního, kardiálního i hormonálního systému. Celý tento komplex má pak svou funkcí vliv na postavu, na její formování, stabilitu a výživu. Určitě je prospěšné, když se svaly u žen stimulují a cvičí ještě např. před otěhotněním. Muži se samozřejmě udržují lépe ve formě, pokud jsou zvyklí na pohyb a považují ho za samozřejmou součást svého života. Silové sporty či cvičení je ale vhodné zařazovat až po skončení růstu, do té doby jsou více potřebné koordinační cvičení a sporty a hlavně je důležité, aby pohyb děti bavil.“

Disciplína i smysl pro fair play

A můžou se zkušenosti nasbírané v dětství při sportu nějak projevit v dospělosti třeba při výkonu povolání? „Sport určitě vede k disciplíně v mnoha ohledech. Ať už jde o nutnost dodržování pravidelného režimu tréninků, komunikace se spoluhráči, interakce se soupeřem, důrazu na fair play nebo podpoře mentální aktivity, ke které pohyb jistě vede. To vše přispívá k rozvoji naší osobnosti. Zkušenosti nasbírané při sportu velmi často použijeme i v běžném životě, a to většinou v pozitivním slova smyslu,“ dodává Kristýna Přibylová.