Digitální únava zraku dokáže zkomplikovat život

Digitální únavou očí netrpí pouze „kancelářské krysy“. Počítače a další digitální zařízení se staly běžnou součástí volnočasových aktivit dospělých i dětí. Je alarmující, že digitální únava zraku se objevuje již u 18letých. „Nejvíce ohroženi jsou mladí lidé do 35 let. Důvodem je nejen časté a dlouhé používání monitorů a displejů, ale také neodhalené oční vady. I malá oční vada dokáže při sledování drobného písma na monitoru komfort očí výrazně zhoršit,“ uvádí Mgr. Jitka Krasňanská, PhD. Zdravotní komplikace se vás ale mohou týkat, i když máte oči v pořádku. Důvodem je zaostřování na blízko (tzv. akomodace). „Čím je čtený text blíže k očím, tím je zaostřování náročnější. Mobilní telefony přitom držíme o 15 až 20 cm blíže než tištěný text, vzdálenost od počítače je mnohem kratší než tomu je u televize,“ pokračuje Mgr. Krasňanská.

Jak na nás digitální svět působí?

Monitory a displeje na nás působí jako kouzlo – zapomínáme mrkat, vydržíme se upřeně dívat na jedno blízké místo déle, než je přirozené. Pokud mrkáme méně často, neobnovuje se nám vrstvička slz a oční povrch osychá. To vede k pálení a řezání očí a jejich únavě. Pokud nosíte kontaktní čočky z materiálu snadno podléhajícímu dehydrataci, kontaktní čočka z oka vodu doslova vysává a oko se začne bránit pálením.

Pokud trpíte popisovanými problémy a nenosíte brýle, navštivte optometristu (často je k dispozici přímo v optice) nebo očního lékaře. Pokud již brýle či kontaktní čočky nosíte, přesvědčte se, že je vaše oční vada správně korigovaná, vyberte si kontaktní čočky speciálně určené pro digitální únavu očí, upravte si pracovní prostor dle tipů níže a dbejte na dostatečné zvlhčení oka.

Co s tím?

  • navštivte optometristu či očního lékaře, aby zkontroloval, zda nemáte oční vadu
  • pokud nosíte brýle nebo kontaktní čočky a je Vám méně než 40 let, navštěvujte svého optometristu nejméně 1× za 3 roky
  • kontaktní čočky vybírejte na základě doporučení odborníka, ne kamaráda
  • jako prevence i řešení mohou sloužit speciální brýlové či kontaktní čočky proti digitální únavě očí
  • nechte oči odpočinout (nejlépe 1× za 20 minut se podívejte na 20 vteřin do dálky a pořádně si zamrkejte)
  • ke zvlhčení oka můžete použít speciální kapky, pomoci může také zvlhčovač vzduchu
  • pamatujte na pitný režim
  • nastavte si monitor tak, aby byl níže než vaše oči
  • snižte jas monitoru
  • upravujte velikost písma dle potřeby (ctrl+ rolovací kolečko myši)