Dohlédněme v novém roce také na školní stravovací návyky našich dětí

Snídaně v první řadě

„Jedním z nejdůležitějších návyků vytvořených v útlém věku by měla být konzumace výživné snídaně. Je to jídlo, které nám dodá energii k odstartování dne. Proto je důležité, aby byla snídaně vyvážená, plná vitaminů a stopových prvků nezbytných pro fungování našeho těla. Teoreticky o tom všichni víme, ale ve skutečnosti většina z nás stejně jako z našich dětí má tendence ke snídani volit výrobky s velmi nízkou nutriční hodnotou. Je proto důležité jim připomenout ovoce a zeleninu, které v zimním období mohou být zastoupeny i 100% džusem nebo pyré,“ říká RNDr. Pavel Suchánek.

Jídlo ve škole

Následně je důležité, aby i ve škole bylo dítě zaopatřeno vyváženým jídlem. Podle dietologů by měly být správné stravovací návyky přeneseny do školy z domova, kde se utvářejí společně s pomocí rodičů. „Jak ukazují průzkumy o správné výživě, mnozí rodiče chtějí mít jistotu, že jejich děti dostanou denně porci masa, ale jen málo z nich pamatuje ve stravě na rybu, luštěniny nebo jídlo se zeleninou či rýží. Rodiče také dávají dětem příliš málo zeleniny a ovoce, během dne. Bohužel luštěniny jako alternativa k masu se ve školách objevují zřídkakdy, a co víc školní jídelny někdy nabízejí velmi chudý výběr zeleniny," říká RNDr. Pavel Suchánek.

Jak by měla vypadat pořádná svačina?

Měli bychom si uvědomit, že i svačina by měla být výživná, aby vhodně doplnila stravování během pobytu ve škole. Jedním z největších problémů je, že děti mají tendenci jíst spíše nevhodné potraviny, které mohou ovlivnit jejich trávicí systém a působit zažívací poruchy. Dětské svačinky by měly obsahovat takové potraviny, které obsahují více vlákniny: ořechy, semena, ovoce a zelenina, přičemž jedna z denních dávek ovoce a zeleniny může být nahrazena 200 ml džusu nebo kapsičkou ovocného nebo zeleninového pyré.

„Svačina je něco, co nesmí v dětské stravě chybět, přičemž nejlepší doba pro svačinu je v určitém časovém odstupu od hlavního jídla – dopolední svačina, odpolední svačina či malá druhá večeře po klasické večeři. Je důležité, aby svačina byla výživově hodnotná, protože jinak může mít špatný vliv na naši pohodu a ještě hůř – může vést k obezitě. Nejlepší je nabídnout dětem svačinu v malých porcích, které jsou pro ně atraktivnější. Kromě toho, když budou děti jíst menší svačinové porce, dostanou hlad a je větší pravděpodobnost, že budou jíst více během hlavního jídla,“ radí expert.

Nutriční potřeby dětí

Podle RNDr. Pavla Suchánka potřebují děti ve srovnání s dospělými 5,5× více železa, 4× více vápníku, 3× více esenciálních mastných kyselin, 7× více vitamínu C na jeden kilogram tělesné hmotnosti. Zelenina servírovaná zábavnou formou, ovoce (jablka, hrušky, banány), různé ořechy, semena mohou zvýšit množství potřebných živin v dětské stravě. Pro děti je zcela bezpečné pít 100% džusy, protože podle právních předpisů EU do nich nesmí být přidávány žádné konzervační látky, přidaný cukr, umělá barviva nebo další přísady.

Kampaň „Džusy a pyré – vitamíny v praktické formě“ je financována s podporou Evropské unie a Polské republiky a také z prostředků Fondu propagace ovoce a zeleniny a členy KUPS. Pro více informací o kampani navštivte webové stránky www.dzusyapyre.eu nebo FB stránku Žijte Smart.