Hole pro zdraví

„Když u nás tenhle sport ještě nebyl tolik známý, musel jsem si občas vyslechnout nejapné poznámky typu: kde jsem nechal lyže…,“ vzpomíná na dřevní doby nordic walkingu Vít Hruška, specialista na outdoorové vybavení z portálu 4camping.cz. Takzvanou severskou chůzi ale každopádně považuje i v současnosti za jednu z nejsnadněji přístupných a velmi prospěšných sportovních aktivit, která se dá provozovat téměř kdekoli a kdykoli. „Líbí se mi, že nordic walkingu jako alternativa fitnesss zapojuje celé tělo včetně horních končetin a zádového svalstva a mohou se jí věnovat lidé každého věku, tedy i senioři nebo osoby s určitým zdravotním hendikepem, jimž umožňuje jistější a stabilnější chůzi i lepší kondici.“

Rozhýbejte ztuhlou páteř

To potvrzují i fyzioterapeuti, kteří nordic walking uznávají jako přirozený způsob pohybu, při kterém se zapojuje až 95 % všech svalů těla. „Pokud se nordic walking provádí technicky správně, je možné při protažení zadní ruky krásně rotovat hrudní páteř. Pokud se tento pohyb ruky a páteře spojí se správným dechem do břicha, jedná se o možnost, jak ztuhlou páteř rozhýbávat a cvičit její důležitou rotační funkci. Je velmi prospěšné, pokud dokážeme při nordic walkingu povolit ramena a šíji i ztuhlá místa na břiše a užívat si pohyb s lehkostí,“ vysvětluje fyzioterapeut Tomáš Rychnovský z pražského Centra fyzioterapie TR. Chcete-li si tedy být jisti, že chodíte s hůlkami skutečně správně, bude nejlepší domluvit si hodinu s instruktorem. Ten vám ukáže správný postoj, upozorní na případné chyby a poradí i s výběrem hůlek, aby chůze s nimi splnila svůj účel a prospěla vašemu zdraví, fyzické kondici i duševní pohodě.

Jak hůlky vybrat?

„Nákup holí si předem dobře rozmyslete. Především se nenechte zmást nabídkou trekových holí – ty jsou určené do horského terénu, ale pro kondiční chůzi pro zdraví se nehodí, protože se při jejich používání zapojují odlišné svalové skupiny. Liší se také v úchopu. Hole vhodné na nordic walking mají tzv. rukavičku, tedy širší tvarované poutko, které navléknete na ruku a upevníte suchým zipem. Ohlídejte si i hroty – ty by měly být ostré, jako je tomu u holí pro běžecké lyžování (trekové hole mají naopak tupé hroty, podobně jako hole určené pro sjezdové lyžování),“ radí Vít Hruška.

Důležitá je i délka holí – k jejímu správnému určení vám může pomoci jednoduchý výpočet, kdy výšku své postavy v cm vynásobíte hodnotou 0,68. Měříte-li například 170 cm, potřebujete hole o délce cca 116 cm. Přičemž pro přenášení budou jistě praktičtější teleskopické hůlky, které si můžete nastavit na požadovanou délku.

Na výběr jsou i různé druhy materiálů. „Pokud se chcete nordic walkingu věnovat pravidelně, investujte do karbonu nebo hliníku. Důležité je, aby hole byly lehké, pevné a pružné. Zkontrolujte i „čepičky“ na bodcích, které by měly jít snadno sundat. Pomohou vám při pohybu na kluzkém povrchu, naopak pro chůzi v lese nebo po trávě se nehodí. Nápadně levným hůlkám se ale raději vyhněte – pro vaši orientaci – ceny těch kvalitních začínají na 800 Kč,“ dodává Vít Hruška.