Jak předcházet dětské obezitě?

Podle lékařů problém s dětskou obezitou narůstá do čím dál větších rozměrů. Mezinárodní srovnání varují před jejím zvýšeným výskytem, čísla se přitom týkají i České republiky. Na loňském Evropském obezitologickém kongresu zazněla šokující čísla týkající se nadměrné tloušťky u dětí do pěti let. Nejtlustší děti v této věkové kategorii jsou v Irsku, kde jich obezitou trpí celých 27 %, a v Británii, kde se číslo vyšplhalo na 23 %. Česká republika jich má „jen“ 5,5 %. Příčinu v genech lze přitom hledat pouze v minimu případů. Nejčastěji jsou vykrmené děti zločinem svých rodičů, kteří je nevedli k vytvoření správných návyků, především stravovacích a pohybových.

Obezita není jen esteticky nepřijatelná, mnohem vážnější dopad má na zdraví. Je spojena s celou řadou zdravotních komplikací, například kardiovaskulárních, metabolických, zažívacích, ortopedických a dermatologických. Pod tíhou nadbytečných kilogramů trpí hlavně pohybový aparát. Tělo se pomaleji pohybuje, je neobratné, má nestabilní těžiště a častěji se u takových dětí objevuje nesprávné držení těla, bolesti kloubů, zad a v neposlední řadě i zažívací potíže. Vrstevníci kromě toho nemívají pro své rozměrné spolužáky příliš pochopení a ti se tak stávají častějším terčem šikany. V neposlední řadě tak obézní děti mohou čelit sociálnímu vyloučení, což může vést k rozvoji vážnějších psychických potíží.

Nedostatek pohybu

Sport je důležitou součástí volnočasové pohybové aktivity dětí různých věkových skupin. Bohužel zájem o sport u mladších dětí klesá. Nedostačující pohyb a zvýšený energetický příjem výrazně ovlivňuje tělesnou výkonnost a společně s tím i zdraví. Tyto nesprávné návyky jsou výrazným faktorem pro vznik nadváhy a její těžší formy – obezity. Dítě má sklon přenášet si je do dospělého života, proto je třeba i ty nejmenší vést k vytváření těch správných návyků, ke kterým aktivní trávení volného času bezesporu patří. Pokud je rodinný rozpočet omezený a vy si nemůže dovolit dítěti platit spoustu drahých koníčků a volnočasových aktivit, vůbec to nevadí. Naopak, pro správný rozvoj je lepší všestrannost než specializace na určitý sport. Inspiraci můžete hledat na stránkách projektu Zdraví jako vášeň, který před více než pěti lety spustila Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR. Najdete tam kompletní cvičební plány pro děti, tipy na pohybové aktivity a spoustu rad a praktických doporučení pro zdravý životní styl.

Stravovací zlozvyky

Mezi největší chyby, které rodiče bohužel tolerují, patří nepravidelnost stravy. Pokud se dítě stravuje nárazově, nikdy se vydatně nezasytí a má tak pořád hlad a větší tendenci zhltnout cokoli. Tabu by mělo být i bezhlavé přecpávání. Je v pořádku, že dítě učíte dojídat běžné porce, ale zbytečně ho nenabádejte k přidávání, pokud už má dost. Stejně tak není nutné po každém zkonzumovaném jídle přidat dezert. Spíše regulujte příjem potravy v návaznosti na energetický výdej. Nezahrnujte také zbytečně děti za odměnu nezdravými laskominami, jako jsou sladkosti, brambůrky a všelijaké pochutiny.