Jak přestat se zajídáním stresu a zabránit tak nezdravému tloustutí?

Hořící termíny a závratné pracovní tempo, krize ve vztahu, neuspořádaná životospráva a pocit věčného nestíhání, ztráta životní motivace, to vše v nás vyvolává touhu utlumit neodbytné negativní emoce, kterým při tom musíme čelit. Zvládat stres, frustraci, strach nebo smutek není jednoduché, a proto si mnoho z nás hledá berličky, jak tyto nepříjemné emoce co nejvíce umlčet. Když máme splín, tělo nás nutí hledat zdroje cukrů. Jejich konzumací si organismus vyrábí hormon serotonin, který má velký vliv na naši náladu, a tedy i na to, jak se cítíme. Podobné je to i s dalšími emocemi, jako je hněv či strach, kdy máme tendenci vyhledávat jídlo s vysokým obsahem tuků. Tuk pomáhá v mozku vypnout centra, která tyto nepříjemné pocity spouštějí.


Na krátkou chvíli se tedy cítíme báječně, ovšem neuvědomíme-li si tento začarovaný mechanismus, nepodaří se nám z něj vybřednout. Nakonec stejně skončíme frustrovaní a k tomu ještě s kily navíc. O zdravějším stravování, štíhlé linii a duševní pohodě si tak budeme moci nechat jen zdát.

Jezte, ale zdravěji

Stresu, shonu a nepříjemným pocitům se čas od času nevyhne nikdo z nás. Důležité je, aby nám nepřerostly přes hlavu a nevysávaly nám životní energii dlouhodobě. Základem je najít si zdravé alternativy cukrů a tuků, po kterých se nebudete cítit unavení. Po jídle má být člověk vždy nasycený a plný energie. Nejkvalitnější cukry najdete ve sladkém ovoci, třeba i sušeném. Pokud budete chtít zahnat chuť na sladké, dejte si jablko nebo mandarinku. Toto ovoce obsahuje podstatně méně kalorií než čokoládová tyčinka, zažene mlsnou a je zdrojem vitaminu C. Céčko navíc pomáhá odbourávat stres a posilovat imunitu.

Lákadla odstraňte z dosahu

Existují slané a sladké pochutiny, u nichž nikdy nezůstane jen u ochutnání nebo jednoho kousku. Patří mezi ně například brambůrky a čokoláda. Zákeřnost těchto svačinek spočívá v tom, že je nemůžete přestat jíst, proto je lepší vůbec je nekupovat a nemít je doma, a to ani takzvaně na horší časy. Raději je vyměňte za zdravější pistácie nebo mandle. Ořechy mají méně kalorií, obsahují zdravé tuky, vlákninu, vitamíny, minerály a pomáhají stabilizovat hladinu krevního cukru.

Pohybem k dobré náladě

Jedním z osvědčených zdrojů dobré nálady a pocitu štěstí je pohyb. Využijte léto a krásné počasí a věnujte se sportu nebo pohybovým aktivitám na čerstvém vzduchu nebo v přírodě. Pohyb je důležitou součástí lidského zdraví, funguje jako prevence proti nemocem a je zárukou dlouhodobé vitality. Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR je jedinou pojišťovnou u nás, která spustila již před více než pěti lety projekt na podporu zdraví, prevence a kondice – Zdraví jako vášeň. Tento projekt je určen všem, kteří mají zájem o zdravý životní styl. Mohou v něm najít inspiraci, praktické rady a tipy, ale také komplexní cvičební programy zaměřené na různé skupiny lidí i zdravotní potíže. Najdete tam i celoroční cvičební program pro zaměstnané a časově vytížené lidi, jež se často ocitají pod náporem shonu a stresu.