Jaké jsou zdravotní dopady častého používání chytrých telefonů?

V poslední době nám moderní telefony nabízejí daleko více než pouze volání či posílání sms. Máme internet v mobilu, hry či různé aplikace. „Lidé pracují s těmito telefony nejen po dlouhou dobu bez přestávky, ale i s přestávkami opakovaně během dne vsedě, ve stoje někdy už i při chůzi. Postupně se tak načítá doba strávena ve špatném, nefyziologickém postavení těla a tím se zvětšuje jeho nerovnováha a přetížení“ varuje primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí MUDr. Michaela Tomanová.

Syndrom esemeskového krku je nebezpečný prakticky pro všechny uživatele smartphonů, kteří jeho používáním tráví denně i několik hodin. Nejčastěji jsou to mladí lidé. Ze statistik vyplývá, že jde především o studenty středních škol. „Když navíc spojíme dobu strávenou prací na telefonu s dalšími činnostmi, jako je například práce na počítači, studium vsedě, nebo jiná práce ve strnulé pozici, může dojít k výrazným zdravotním problémům.

Vhodná poloha při „surfování“ na telefonu

Základní prevencí je samozřejmě omezit užívání chytrých telefonů. „Důležité je při práci ve strnulé pozici využívat dynamické změny této pozice a úlevové polohy, při kterých se svaly protáhnou a zrelaxují. Také se snažte mít hlavu v menším předklonu a nedívat se na telefon dolů, ale co nejvíce před sebe“ radí primářka MUDr. Michaela Tomanová. Pro vyvážení přetížení pohybového aparátu, především u mladých lidí, je důležitá přiměřená a pravidelná pohybová aktivita, nejlépe pár desítek minut každý den. Zvolit byste přitom měli takové cvičení nebo terapii, která umožní posílit, protáhnout a stabilizovat pohybový aparát. Svalové struktury je třeba vhodnou aktivitou zatížit, ale zároveň nepřetížit, aby se problémy ještě více nezhoršovaly. „Dříve měli lidé mnohem více aktivního pohybu a udržovali si tělesnou kondici, takže neměli tolik přetížené určité svalové a vazivové struktury, a naopak oslabené jiné, jak tomu bývá nyní,“ uzavírá MUDr. Michaela Tomanová.

Pozor i na naše palce

Nejen při psaní esemesek, ale také při hraní her, surfování na internetu nebo psaní emailů používáme při práci s chytrými telefony hlavně naše palce. Pokud dlouhodobě tímto způsobem palce rukou přetěžujeme, může docházet k bolestem těchto kloubů. „Nejde jen o přetěžování kloubů palců, ale také o nepřirozenou polohu, do které palce při práci na telefonu stavíme. Může docházet k bolestem především v oblasti základního kloubu palce a následně mohou vznikat i bolesti svalů a vazivových tkání, které se šíří z rukou, až do zapěstí a předloktí,“ říká MUDr. Michaela Tomanová.