Letní péče i stravování? Jak na to u dospělých i dětí

Tip 1: Základem je voda

Na sluníčku a v teple nezapomínejte dodržovat dostatečný pitný režim. Tělo se v teple dehydratuje rychleji, a tak pijte o něco málo více než normálně, zejména pokud navíc vyvíjíte nějakou fyzickou aktivitu. Doporučuje se vypít denně 2–3 litry čisté vody, v létě se však nebojte dát si i více než 3 litry. Mimo jiné tím velmi prospějete své pokožce, která má na slunci tendenci vysychat.

„Optimální množství přijatých tekutin je 0,3 litru denně na 10 kilogramů hmotnosti. Pozor však na léto, kdy velké množství tekutin vypotíme, proto můžeme pít i více. Tekutiny je vhodné pít postupně, ne naráz,“ vysvětluje Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE.

Tip 2: Opalujte se s rozumem a hydratujte pokožku

Alfou a omegou péče o pleť na dovolené u moře je opalovací krém. Při jeho nákupu zohledněte, jaký je typ vaší pokožky a kam se chystáte. K moři vždy volte vyšší faktor ochrany, než byste použili v našich končinách. Pokud s sebou berete i děti, pořiďte jim silnější krém než sobě. Pro nejmenší děti se hodí krémy s faktorem 50+, protože bývají určeny pro citlivou pokožku.

Máme nakoupeno, ale tím to rozhodně nekončí. U opalovacího krému je totiž stěžejní jeho správné použití. Mazat se na pláži těsně před skokem do vody je rozhodně pozdě, protože pokožka potřebuje nějaký čas, aby krém stihla vstřebat. Ideální je mazat se zhruba 20 minut před plánovaným sluněním a pravidelně se mazat i v průběhu dne. Faktor krému určuje, kolikrát déle můžete zůstat na slunci, než kdybyste byli bez něj, aniž byste se spálili. Pokud se tedy začínáte spalovat po 10 minutách, s krémem, který má faktor 30, budete mít ochranu až 5 hodin. Důležitá je také denní doba, kdy se chystáte slunit. Nejsilnější je slunce mezi 11. a 15. hodinou, v tuto dobu se zdržujte raději uvnitř.

Při opalování se vyplatí svědomitost. Rudá pokožka je opravdu nepříjemná, pálí, někdy se na ní objeví i bolestivé puchýřky a opravdu nevypadá hezky. Přílišným opalováním bez dostatečné ochrany se na pokožce dříve vytvářejí vrásky a stařecké skvrny. Co je ale nejdůležitější – dodržováním zásad správného opalování předejdete potenciální hrozbě rakoviny kůže.

Tip 3: Pomoci může konopný olej

Péče pokračuje i po tom, co s opalováním přestanete. Zejména pokud se vám stane, že se spálíte. Vybavte se přípravkem s obsahem panthenolu, který vaši kůži zklidní a zchladí. Pomoci mohou gely s obsahem aloe vera. Dobrým pomocníkem může být také olej z konopí, které má výrazné regenerační a zklidňující účinky. Dnes jsou dostupné různé tělové a pleťové oleje. Vhodné jsou ty přípravky, které navíc obsahují jojobový olej. „Jojobový olej je téměř identický se strukturou našeho kožního mazu a může vcelku obstojně zastat jeho funkci,“ dodává Lenka Čejková, všeobecná zdravotní sestra a odbornice z Carun Pharmacy. Konopný olej pokožku dobře hydratuje, což je také cesta k delšímu opálení. Vhodné je tedy používat jej pravidelně.

Tip 4: Na vlasy nezapomínat

Na dovolené nezapomínejte ani na péči o vaše vlasy. Pokud se chystáte vlasy před dovolenou barvit, raději to odložte na později. Barvení vlasy velmi oslabí a následné slunění a máčení ve slané nebo chlorované vodě by je mohlo dorazit. Nemluvě o tom, že na sluníčku vám barva vybledne. Místo toho si před dovolenou nechejte jen zastřihnout konečky, slunce totiž vaše vlasy pravděpodobně vysuší a zarovnáním docílíte toho, že nebudou vypadat jako sláma. Na ochranu vlasů před sluncem si lze pořídit speciální sprej s UV ochranným faktorem, díky kterému se vaše vlasy tolik neničí. Na dovolené se vyhýbejte fénování, kulmování a žehlení. Až přijedete z dovolené, dopřejte svým vlasům regenerační zábal. Využít můžete konopný olej, který je ozdraví, vyživí a dodá jim ztracený lesk. „Aplikovat jej můžete přímo ke kořínkům vlasů jako zábal minimálně na 30 minut, ale nebojte se jej nechat působit i celou noc. Ráno pak stačí vlasy umýt běžným šamponem,“ radí Lenka Čejková.

Nepříjemná věc je na dovolené chytit úpal, vybavte se proto pokrývkou hlavy, trendem jsou v současnosti klobouky. Navíc tak pomůžete i svým vlasům, které se nebudou tolik vysušovat.

Tip 5: Jídlo a dovolená

Období dovolených, prázdnin, častých grilování i pikniků, zmrzlin, sladkých chlazených nápojů, ale i aktivního pohybu i nabírání kil, to je léto. Jídelníček by proto měl být lehký, svěží a dobře stravitelný, a to i na dovolené v cizině. Největší podíl by měla zabírat podle výživových poradců NATURHOUSE sezonní zelenina, která zasytí, ale nezatěžuje tělo zbytečnými kaloriemi.

Tip 6: Pozor na all inclusive a hlídejte si množství

Švédské stoly mají výhodu v tom, že si můžete talíř sestavit podle vlastního uvážení. I během dovolené platí stejná pravidla, která by se měla dodržovat i v běžném režimu. Jezte pravidelně pětkrát denně a mezi hlavními jídly nezapomínejte na ovocné svačiny. Snídaně by měla být tvořená vždycky kvalitními bílkovinami a sacharidy. Vyberte si tvarohovou pomazánku s žitným nebo celozrnným pečivem, nebo jako variantu na sladko ovoce a neslazenými cereáliemi, oříšky a semínky, nebo celozrnnými sušenkami.

Tip 7: A co děti? Omezte smažené i sladkosti

I v létě pro ně platí stejná pravidla, jako kdykoliv jindy. Neměli bychom to brát na lehkou váhu ani při dovolené. Čeho by se tedy měly děti vyvarovat i na dovolené? „Jsou to hlavně smažená jídla, sladkosti s vysokým obsahem přidaného cukru a nadměrná konzumace bílého pečiva. Dále jsou to pak ztužené tuky, různá aditiva, aromata a konzervanty,“ uvádí Bc. Iveta Garciová, vedoucí školní jídelny Mateřské školy Semínko v Toulcově dvoře.

Určitě by se nemělo zapomínat, že příjem by měl odpovídat výdeji energie, proto vždy jídelníček volte adekvátní k aktivitám dítěte. Třeba svačinu je vhodné přizpůsobit sportování a skotačení u vody.

Tip 8: Jaká by měla vypadat správná svačina?

Velkou část svačiny by měla tvořit podle Ivety Garciové zelenina a ovoce. A to jak u dopoledních, tak odpoledních svačin. Ovoce je vhodnější v dopoledních hodinách. Obsahuje totiž více cukru a tělo ho tak stihne využít.

Rychlou a hodnotnou svačinou pro dítě může být čerstvé ovoce nebo obilné či bezlepkové kaše, které lze zdravě ochutit třeba rozinkami, ořechy nebo přírodními sirupy. Osvědčeným typem na svačinu je čerstvé pečivo, nejlépe však z jiné než bílé mouky, které je vhodné střídat, s domácí pomazánkou z luštěnin, vajec, obilnin, zeleniny nebo tvarohu. „Není jednoduché se bílému pečivu úplně vyhnout, je však nasnadě typ pečiva střídat. Volit spíše pečivo žitné, ječné, vícezrnné či kukuřičné. Kupříkladu v Toulcově dvoře pro naše děti pečeme i celozrnné housky,“ říká vedoucí školní jídelny.