Nevozte si z letních dovolených domů zbytečná kila navíc

Jak se říká: „pozdě bycha honiti“, a proto výživoví poradci z NATURHOUSE sestavili zásady, kterými by se měli turisté dbající na svoje zdraví a váhu řídit, aby toho později nelitovali.

Častý skrytý nešvar představuje přemíra pití koktejlů. „Nejen že alkohol podporuje dehydrataci organismu, ale jedna sklenička alkoholu obsahuje okolo 120 kcal, což představuje asi 6 až 7 kostek cukru nebo může znamenat jeden chlebíček s bramborovým salátem,“ upozorňuje hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE Věra Burešová.

Zásada 1: Pozor na alkohol

O alkoholu je známo, že se po něm poměrně rychle nabírá, proto lepší než koktejly, či tvrdý alkohol je kvalitní suché víno. Ale i u něj platí střídmost a nezapomínejte při pití vína i na obyčejnou vodu. Ani během dovolené nezapomínejte na pitný režim. Výživoví poradci doporučují vypít 2 litry nejlépe obyčejné neochucené neperlivé vody. Pokud jste vyrazili za aktivním odpočinkem a máte větší fyzickou aktivitu, tak zvyšte i pitný režim.

Zásada 2: Co si vybrat na švédském stole

Vybírejte si zeleninu, kvalitní šunky a sýry a vyvarujte se tučných, hodně solených a sladkých pokrmů.

Zásada 3: Stále dodržujte denní rytmus jídla

I během dovolené jezte pravidelně pětkrát denně a mezi hlavními jídly nezapomínejte na ovocné svačiny. Snídaně by měla být tvořená podle Věry Burešové z NATURHOUSE vždy kvalitními bílkovinami a sacharidy. Vyberte si kvalitní šunku s vysokým obsahem masa, nebo tvarohovou pomazánku s žitným nebo celozrnným pečivem, nebo jako variantu na sladko ovoce s bílým zakysaným jogurtem a neslazenými cereáliemi, oříšky a semínky, nebo celozrnnými sušenkami. K hlavním jídlům si dopřejte kromě masa, ryb a kvalitních příloh také větší množství zeleniny, což by neměl být problém obzvláště na dovolených v přímořských zemích.

Zásada 4: Zapomeňte na řízky a konzervy

Ani řízky či konzervy, jak bylo dříve zvykem, nejsou nejlepším řešením. Pokud si chcete s sebou nějaké potraviny vozit, tak zvolte místo konzerv Šmakouna, tempeh nebo kvalitního tuňáka ve vlastní šťávě a přidejte je například do zeleninového salátu.

Zásada 5: Na gril ryby i zeleninu

Mezi jedny z největších omylů během letního grilování patří tmavé a bílé klobásky, bílé pečivo a tak v Česku oblíbené vepřové řízečky. Pro fit figuru by toto vše mělo zůstat zapovězené a vy byste měli volit z chutných specialitek například steaků z tuňáka, grilovaných ryb, čerstvé či grilované zeleniny nebo třeba krevetových špízů.
„Čím více maso grilujete, tím větší koncentrace škodlivých látek se v něm tvoří, takže dávejte přednost masu méně nebo středně propečenému. Opatrně však s drůbežím masem, které se při letních teplotách snadno kazí a po pohodovém posezení s přáteli hrozí možnost bakteriální nákazy,“ radí výživová specialistka Burešová z www.naturhouse-cz.cz.
Grilované maso nejezte s chlebem ani pečenými brambory, abyste omezili tvorbu karcinogenních sloučenin, které podporuje kombinace tuku, bílkoviny a sacharidů. Raději si ugrilujte kopec zeleniny, kterou vzhledem k možné tvorbě akrylamidů doplňte ještě čerstvou zeleninou. Grilujte houby, cibule, rajčata a cukety, které můžete zabalit do alobalu a proložit je sušenou šunkou. Pro změnu můžete grilovat polentu nebo kukuřičnou tortillu.

Zásada 6: Připravte se na piknik

Zapomeňte na kupované sendviče, chipsy a sušenky bohaté na kalorie! Naopak si připravte raději nějaký ze salátů. Inspirovat se můžete například salátem z kostiček libové šunky, rajčat, paprik a tuňáka.

Zásada 7: Mlsejte zdravě

A když vás přepadne mlsná? „Dejte si chutnou zeleninu či ovoce, a to během celého dne formou svačinek. Jelikož ovoce obsahuje cukry, mělo by se konzumovat v menším množství než zelenina ideálně v dopolední a odpolední svačině,“ odborník z NATURHOUSE. Čerstvé či tepelně upravené zeleniny se doporučuje konzumovat zhruba 0,5 kg denně během odpoledne a večera. Pokud i tak máte chuť se zakousnout do něčeho jiného, můžete zvolit mezi celozrnnými sušenkami, proteinovými tyčinkami, sušeným ovocem či oříšky.

Zásada 8: Nezapomeňte na pohyb

Základní rovnice pro úbytek hmotnosti je naprosto jednoduchá: vydat více energie, než jste přijali. Léto je skvělá příležitost pro zdravý sport, který nezatěžuje klouby, například plavání nebo kolo. Pokud však nemáte přes týden čas na sporty, snažte se alespoň chodit více pěšky. Ideálně byste měli každý den ujít až 10 tisíc kilometrů.