Posilte imunitu svou i vašich dětí

Existuje jednoduchý trik, jak posílit naší imunitu?

Na imunitu neexistuje žádná kouzelná pilulka. Její budování je proces, který se skládá z mnoha faktorů. Tělo musí být posíleno především kvalitní stravou, bohatou na čerstvé a přírodní produkty, tzn., že pokud budeme správně jíst, můžeme si skutečně den za dnem imunitu organismu posilovat, stejně tak je důležitý aktivní i pasivní odpočinek.

Znamená to zvýšit příjem vitamínu C?

Ano a nejen jeho. Některé složky potravin mají imunomodulační vlastnosti, to znamená, že podporují naše tělo stimulací imunitního systému. A vitamíny jsou jedny z nich. Například vitamín C lze mimo jiné nalézt v nakládaném zelí, nebo okurkách, petrželi, červených paprikách a pomerančovém džusu, pro-vitamin A neboli beta karoten je zase přítomen ve žlutém, oranžovém a červeném ovoci a zelenině, například v mrkvové šťávě. Také některé minerální látky hrají důležitou úlohu v rozvoji odolnosti, například hořčík je ve významném množství přítomen v banánu nebo datlích.

Máme raději volit přírodní vitamíny, nebo ty v tabletách?

Uvědomte si, prosím, že potravinové doplňky představují koncentrované množství živin a před jejich užíváním byste se měli poradit s lékařem nebo lékárníkem. Doplňky by měly představovat poslední možnost. Nejprve musíme mít kvalitní a pestrou stravu jako celek, a pokud některou ze živin nedokážeme zajistit v potřebném množství, tak teprve potom je čas na doplňky. Vytváření imunity by mělo začít pestrostí stravy, která obsahuje přirozené zdroje těchto živin v bezpečnější a chutnější formě.

V jakém množství, bychom tedy měli prospěšné živiny konzumovat?

Pokud dodržujete pokyny lékařů ohledně dávkování léků, měli byste dodržovat i doporučení ohledně živin – jen správné množství živin z jídla totiž vytvoří žádaný účinek. Měli bychom tedy jíst alespoň pět porcí zeleniny a ovoce denně. Důležité není jen množství snědených živin, ale i jejich pestrá forma. Čím odlišnější plody jíme, tím více odlišných aktivních látek z nich získáváme. Za zapamatování stojí, že neexistuje jeden plod, který by obsahoval všechny výživné látky, stejně i to, že bychom měli konzumovat zeleninu a ovoce z našich zeměpisných oblastí a že exotické zeleniny a ovoce pomáhají doplňovat pestrý jídelníček. Abyste dosáhli doporučení ohledně pestrosti, vybírejte si i snadno dostupné produkty, tady mám na mysli 100% ovocné džusy a pyré, které mohou nahradit jednu z doporučených porcí ovoce či zeleniny.

Říkáte džusů a pyré, jak je to ale u nich s obsahem přidaného cukru a dalších látek?

Češi si stále neuvědomují, že 100% džusy a pyré jsou přírodními produkty a jsou ze sta procent vyrobeny z ovoce a zeleniny, jsou bez konzervantů či barviv. Ovocné a zeleninové pyré jsou přírodní produkty, které mají podobnou nutriční hodnotu jako zelenina a ovoce. Obsahují cennou vlákninu, vitamíny a minerální látky, jako je draslík, vápník a hořčík. Dále jsou zdrojem energie, organických kyselin, barviv a mnohých dalších biologicky účinných látek. A co je ještě velmi důležité, je fakt, že neobsahují přidaný cukr, čili se jedná o 100% přírodní produkty.

Co tedy pomáhá džusům zachovat vitamíny, nutriční hodnotu a zůstat čerstvé po dobu několika měsíců, když to nejsou konzervanty?

Pro zachování všech vitamínů a nutričních hodnot je použit proces pasterizace, což je v podstatě tepelná úprava džusu, která zničí veškeré bakterie a ostatní mikroorganismy, jenž by mohly být škodlivé pro lidský organismus. Díky pasterizaci mají džusy dlouhou dobu spotřeby, ale zároveň si zachovají nutriční hodnotu ovoce a zeleniny. Proto, když si vyberete 100% džus, můžete si být jisti, že neobsahuje přidaný cukr, konzervanty, barviva a další přidané látky.

Je ještě něco dalšího, vedle konzumace ovoce a zeleniny, potažmo džusů a pyré, o co bychom měli dbát?

Jak již jsem uvedl na začátku, určitě dopřát tělu dostatek spánku, ten je velice důležitý, protože ve spánku se v našem těle odehrává mnoho procesů včetně obnovy buněk a tkání. Nedostatek spánku ovlivňuje endokrinní systém, protože tělo vytváří více kortizolu – stresového hormonu. Spánkové poruchy snižují imunitu. Bylo by skvělé, kdyby každý z nás našel přes den čas na 15 – 30 minut zdřímnutí. Když to není možné, o to větší pozornost je třeba věnovat nočnímu spánku. Dostatečné množství spánku je pro každého odlišné, nezáleží ovšem jen na délce, ale i na kvalitě. A pak je tady pobyt na čerstvém vzduchu. Ačkoli jsou zimní dny krátké, najděte si čas na alespoň půlhodinovou procházku. Pobyt na čerstvém vzduchu okysličí tělo a pomůže mu v boji proti virům a bakteriím. Důležité je i pravidelné větrání. Obzvlášť v zimě, kdy jsou místnosti vyhřáté a vzduch je velmi vysušený. Vyschlé membrány sliznic a krku jsou náchylnější k infekcím. Je proto důležité udržovat proudění vzduchu větráním.

„Džusy a pyré ─ vitamíny ve smart formě“je informativní projekt polské asociace výrobců džusů a šťáv KUPS, financovaný z fondů EU. Hlavním cílem je zvýšit povědomí o ovocných a zeleninových džusech, šťávách a pyré a jejich benefitech. Více na www.dzusyapyre.cz nebo na FB profilu Žijte SMART