Přehnali jste to s jarní aktivitou? Ulevte namoženým svalům a kloubům

Vzduch nasycený všelijakými jarními vůněmi v člověku vzbuzuje touhu vyrazit do přírody a užít si teplého počasí, slunce a čerstvého vzduchu. Pro zaryté milovníky gaučů nebo rekreační sportovce jsou nejvhodnější pohybem každodenní rychlejší procházky a víkendové pěší túry. Svižnější pohyb na čerstvém vzduchu alespoň pětkrát týdně výrazně posílí vaši kondičku, prospěje svalům, srdci, podpoří paměť a koncentraci, a naopak omezí špatnou náladu a úzkosti. Procházky v jarní přírodě mají prokázané psychoterapeutické účinky na náš organismus. Mozek se okysličuje a prokrvuje, tělo produkuje hormony štěstí a nás tak zaplavuje pocit euforie. Jaro je stejně tak impulsem pro vášnivé zahrádkaře k tomu, aby probudili zimou znavenou zahrádku a připravili ji na úrodu.

Ať už se poznáte v jakékoli skupině milovníků jara, věřte, že ty nejméně očekávané úrazy, pohmožděniny a namožené svaly či klouby patří k těm nejčastějším. Otlaky, puchýře, vyvrtnutý kotník a jiná drobná poranění se většinou přihodí dříve, než bychom řekli švec. Může se stát, že některé potíže se projeví až po návratu domů, kdy teprve najednou pocítíte namožené svaly nebo dokonce bolesti kloubů. Bolest můžete pociťovat druhý den ráno po probuzení, než se rozchodíte, nebo po delším sezení. Při větším namožení se může objevit i bolest noční a klidová. Pro takové případy byste měli mít doma připravený přípravek na účinné zmírnění bolesti. Při lehkých a středních poraněních pohybového aparátu doporučujeme léčivý homeopatické přípravky. Mast nejen pomůže od bolesti, ale také urychlí celý proces hojení.

I namožení svalů způsobuje bolest

Častěji na namožení svalů trpí lidé, kteří nesportují a čas od času vyběhnou do terénu nebo jinak přecení svou kondici. Je to dáno tím, že jejich koordinace mezi svaly a nervy není kvůli nedostatku pohybu optimální, a zejména při rychlém zastavení pohybu se svaly snadno a rychle unaví. Když svaly přepnete, ve svalových vláknech začne docházet k tzv. mikro traumatům. To jsou nepatrné trhlinky, které se tvoří nadměrným stažením vláken a jsou příčinou bolesti. Obvykle po několika dnech dojde k zahojení bez poškození. Dopřejte namožené svalovině klid, aby se mohla zregenerovat. To nemusí nutně znamenat ležet na gauči. Lehčí cvičení je naopak prospěšné, neboť podporuje rychlost hojení nepatrných svalových trhlinek. Podle některých odborníků je dokonce pro regeneraci namožených svalů mnohem prospěšnější, pokud je udržujete dále v pohybu, než když je necháte v nečinnosti.

Vyhněte se však intenzivnímu tréninku či aktivitě, která vám svalovou únavu přinesla. Obecnými radami, které by namoženým svalům měly přinést úlevu, jsou ledování, klidový režim, přírodní přípravky na zmírnění bolesti, masáže, střídání horké a studené sprchy a umírněné protahování.