Proč pálí oči u počítače? Dodržujte tyto zásady a bude líp.

Mezi jednotlivými frekvencemi mrkání dochází k odpařování slzného filmu, což vede ke zvýšení osmotického tlaku, osychání povrchu oka a následné nepříjemné pocity bolesti, pálení, svědění či cizího tělesa v oku. Obecně se toto spojuje se syndromem suchého oka a trpí jím 33 % populace. „Proto by, zejména nositelé kontaktních čoček, kteří tráví většinu svého času používáním digitálních zařízení, měli své oči přizpůsobit změnám prostředí a zvýšené práci s monitory a digitálními přístroji,“ říká optometrista Mgr. Pavel Beneš z Katedry optometrie a ortoptiky LF MU, Brno. Očím také vadí průvan, prach, suchý vzduch a příliš slabé či silné osvětlení. A také to, že upřeně hledí na jedno místo. Co všechno můžete zlepšit?

Práce s počítačem má svá pravidla.

Pravidelně mrkejte

Slzy odplavují z povrchu očí nečistoty, chrání před mikroby, ale také vyživují rohovku. Na časté mrkání zapomínají zejména nositelé kontaktních čoček a právě ti potřebují oči maximálně zvlhčovat. Optimálně byste měli mrknout jednou až dvakrát každých deset vteřin. „Pokud vás trápí suché prostředí vašeho pracoviště, můžete používat některé ze zvlhčujících kapek, které je možné kapat i na nasazené kontaktní čočky.“

Pohybujte očima uvolněně.

A dívejte se na celou obrazovku.

Přeostřujte

Kdykoliv je to možné, zaostřete na delší a pak na bližší vzdálenosti. Slouží k tomu jednoduché cvičení, které opakujte dvacetkrát. Palec jedné ruky vztyčte 20 cm od nosu. Druhý palec vztyčte na vzdálenost celé ruky tak, aby se oba palce překrývaly. Zaostřete na první palec a pak mrknutím přeostřete na druhý palec. Anebo jen chvíli koukejte ven z okna.

Odpočívejte

Každou hodinu nechte očím odpočinout cca na 5 minut. Soustřeďte se na to, jak mrkáte a občas koukněte také do dálky.

Nastavte si monitor

LCD je k očím šetrnější, než klasický monitor. Neseďte blízko monitoru – vhodná je vzdálenost na délku natažené paže. Horní hrana monitoru by měla být ve výšce očí. Rozdílná světlost zvyšuje namáhání očí, proto monitor neumisťujte naproti oknu. Monitor s označením „flicker free“ značí absenci problikávání obrazu, čímž opět ulevíte svým očím. Písmo musí být dostatečně velké, protože malé písmo oči vysiluje. Jas obrazovky mějte podobný s jasem okolí. Ve dne by měl být kontrast i jas monitoru větší, než ve večerních hodinách při umělém osvětlení. Vyhněte se také mihotavému světlu a pozor si dejte i na odlesky v celém zorném poli. Ty odvádí oči od práce a neustále je vyrušuje. Oči jsou tak neustále namáhány. „Věnujte pozornost ergonomii,“ říká Mgr. Beneš a dodává: „Uspořádání pracovního místa hraje důležitou roli při správném dívání, pozici hlavy a těla při práci a celkové zrakové pohodě.“

Milujete barvičky?

Tak pozor! Nastavení barevných kombinací na počítači má svá pravidla. Očím nejvíce prospěje kombinace černé na bílé nebo žluté, zelené, červené nebo modré na bílé a bílá na modré. Nevíte, jak na to? Ve Wordu označte text, klikněte na Formát a v záložce Pozadí si vyberte konkrétní barvu a v záložce Písmo nastavte barvu písma.

Zapomeňte na defaultní hodnoty

Nastavení si přizpůsobte a vyhněte se tak bolení hlavy či pálení očí. Nevíte, jak na to? Kdekoliv na ploše klikněte pravým tlačítkem myši a vyberte Vlastnosti a poté klikněte na Nastavení.

Rozlišení obrazovky vyberte takové, které vám bude vyhovovat.

  • 1600 x 1200 a vyšší slouží pro 21" monitory a jedná se o poloprofi či profi monitory.
  • 1280×1024 je pro 19" a 21" monitory a jsou vhodné pro grafické programy.
  • 1024×768 je jedno z nejvhodnějších rozlišení pro 17" monitory.
  • 800×600 je určeno 15" monitorům, kdy obrazovka není rozostřena.

Pod tlačítkem Upřesnit najdete Monitor. Zde si nastavte obnovovací frekvenci. Minimum je 85 Hz, pod touto hranicí monitor bliká a přispívá k migrénám. Pro 17" monitor je to 100 Hz.

Korekce zraku a počítač? Vybírejte důkladně

Pokud nosíte brýle, máte na počítač možnost pořídit si speciální brýlové čočky s úpravami, které brání průniku ultrafialových paprsků do oka a eliminují část modrého spektra, které elektronická zařízení vyzařují. Oči jsou tak klidnější. „Nevýhodou je však omezení zorného pole tvarem obruby, zvláště při úzkých brýlích. Oproti tomu kontaktní čočky mají výhodu – neomezené zorné pole a mnohdy možnost vyšších dioptrických rozsahů,“ říká Mgr. Beneš.

Mrkací cyklus zahrnuje fázi rychlou – během zavření víček a pomalou fázi – kdy se oko otevírá. Během svého pohybu se víčka třou o protější plochu. Čím víc se soustředíme, tím méně mrkáme. „Proto, pokud nosíte kontaktní čočky, je potřeba vybírat takové, které mají nízký koeficient tření, např. kontaktní čočky Ultra. Ty poskytují technologii MoistureSeal – vysokou smáčecí schopnost, nízkou úroveň tření a vyšší odolnost proti poškození. A právě dobrá smáčivost povrchu kontaktní čočky je nezbytná pro omezení tření a snížení ukládání nečistot, což výrazně ovlivňuje optickou kvalitu a pohodlí při nošení.“

Gymnastika pro oči

Pravidelným cvičením očí si ulevíte. Dvakrát denně na pár minut zavřete oči a přikryjte je dlaněmi, ovšem nedotýkejte se jimi a představujte si příjemné barvy. Můžete také se zavřenýma očima obličej natočit sluníčku. Oční svaly se dají cvičit, navykněte si na to a zkoušejte to. Zavřete oči a desetkrát pohybujte očima nahoru a dolů. Poté desetkrát doprava a doleva a také po směru hodinových ručiček a poté proti směru hodinových ručiček. Nakonec opakujte to samé s otevřenýma očima.