Trpíte nespavostí? Vyrazte nocovat do přírody!

„Mnoho lidí si pochvaluje, jak se jim dobře spí, pokud můžou nocovat třeba pod stanem někde v přírodě, kam nedosahuje tzv. světelné znečištění – tedy umělé světlo, které je zvláště silné v okolí hustě obydlených oblastí. Právě toto nepřirozené světlo, které se na nás line nejen ze světel lustrů a lamp, ale také z televizních a počítačových monitorů, tabletů a mobilních telefonů, totiž negativně ovlivňuje tvorbu melatoninu – tzv. spánkového hormonu, který zásadně ovlivňuje náš vnitřní biorytmus. Ten ovšem trpí i tím, když jsme po celé dny zavření v místnostech a trávíme málo času na denním světle. Proto bych každému, kdo trpí nespavostí, doporučil vyrazit alespoň o víkendu nebo o dovolené nocovat do přírody, aby tělo mohlo zase začít přirozeně fungovat,“ doporučuje Vít Hruška z e-shopu s outdoorovým vybavením 4camping.cz a dodává: „Má-li ovšem nocování v přírodě splnit svůj účel, nechte protentokrát doma notebook, tablet a další technické vymoženosti a užijte si usínání jen za svitu hvězd. Odměnou vám bude klidný a hluboký spánek.“

Nepodceňte karimatku!

Nezanedbatelnou podmínkou dobrého spánku v přírodě je ovšem i odpovídající turistická výbava – v tomto případě hlavně kvalitní stan, pohodlná karimatka a vhodný spacák. Pro zajištění příjemného spaní musí mít stan dostatečně dlouhé ložnice, prakticky řešené vstupy a předsíně. Svou pozornost věnujte i použitým materiálům, které ovlivňují například klima, ale i světlo uvnitř stanu. Důležitý je samozřejmě i spacák, který rozhoduje o tom, zda se budete při nocování v přírodě cítit stejně, nebo dokonce lépe, než doma pod peřinou. „Chcete-li si dopřát spánek v přírodě častěji, vyplatí se investovat do třísezónního spacáku z kvalitního materiálu. Kromě nejnovějších spirálových nebo směsí vláken (duté vlákno s mikrovláknem) se jako vnitřní materiál používá stále nepřekonatelné peří, ovšem ochráněné před vlhkem nepropustnou membránou nebo proložené vrstvou syntetické izolace,“ upozorňuje Vít Hruška z 4camping.cz a připomíná ještě jednu důležitou věc: „Můžete mít sebelepší spacák, jestliže ale podceníte výběr karimatky, budete se v noci budit a ráno vstávat rozlámaní. Třeba tzv. alumatky, které tvoří jen tenká vrstva pěny a hliníková folie, sice nezaberou moc místa a jsou opravdu lehké, ale poslouží jen jako tenká izolační vrstva. Pokud si chcete dopřát skutečně komfortní spaní, doporučuji investovat do samonafukovací karimatky, která vám poskytne dokonalé pohodlí zároveň s těmi nejlepšími izolačními vlastnostmi.“

Pro zajímavost: Podle statistik téměř každý druhý z nás někdy zažil akutní insomnii – tedy poruchu usínání spojenou s častým nebo časným probouzením, a dokonce 10–15 % obyvatel ČR trpí její chronickou formou.